اثرات خرابی منبع اگزوز می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اگزوز یکی از مهم ترین سیستم های خودرو می باشد که وظیفه آن کنترل عملکرد صحیح موتور اتومبیل و جلوگیری از انتشار آلاینده های تولیدی خودرو است. اما برای اینکه بتوان اثرات خرابی و علائم صدمات اگزوز را تشخیص داد، بایستی به موارد گفته شده در این مقاله از سایت” امداد خودرو ارومیه” دقت کافی را به عمل آورد.

اثرات خرابی منبع اگزوز

اگر اگزوز مسدود شود چه میشود؟ اگزوز از ورود گازهای خطرناک ناشی از سوخت اتومبیل به درون اتاق خودرو جلوگیری می کند. به همین دلیل خراب شدن این بخش حساس، می توان خسارات و صدمات جبران ناپذیری را به سرنشینان وارد کند. اهمیت منبع اگزوز نه تنها برای کاهش صدای موتور بلکه برای میزان کشش خودرو، قدرت، مصرف سوخت و … می باشد. در این مطلب می‌خواهیم درباره علل و علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن صحبت کنیم.

دلایل خرابی اگزوز چیست؟

سیستم اگزوز ممکن است به علل مختلفی آسیب ببیند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زنگ زدگی

منبع اگزوز دائما در معرض انواع آلودگی های محیطی و عوامل خارجی قرار دارد. به همین دلیل عواملی مانند تماس منبع با آب، مواد شیمیایی و رسوبات، می تواند به مرور زمان باعث زنگ زدن لوله اگزوز شده و باید قطعات زنگ زده آن تعویض شود.

برخورد کف خودرو به زمین

یکی دیگر از دلایل خرابی منبع اگزوز می توان به آسیب کف خودرو در اثر برخورد با دست انداز ها و چاله های روی زمین است. این قطعه از لحاظ سازه استحکام بالایی نداشته و هر گونه آسیب در آن می تواند باعث له شدن، سوراخ شدن، نشت دود و شکستن اتصالات شود. به همین دلیل با پوسیدگی این منبع صدای خروجی موتور بیشتر شده و هنگام تردد در شهر و جاده می تواند صدای دلخراشی را تولید کند.

مسدود شدن منبع اگزوز

گاهی اوقات انسداد مسیر اگزوز نیز می‌تواند باعث خرابی آن شود. مسدودی اگزوز ممکن است به دلیل عوامل خارجی مانند شن و ماسه و … باشد. در این صورت ممکن است سبب افزایش فشار گاز درون منبع شده و در نهایت منبع را سوراخ کند.

اثرات خرابی منبع اگزوز

علائم خرابی اگزوز

گاز های ناشی از احتراق در هنگام خروج از موتور سر و صدای زیادی تولید کرده و باعث آلودگی هوا در طولانی مدت می شوند. از همین رو منبع اگزوز با کاهش صدا و انتقال گازهای ناشی از احتراق سبب کاهش دمای گازهای خروجی و هدایت آن ها با کمترین صدا می‌شود. از علائم خرابی انباره اگزوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر صدای خودرو

یکی از مهم ترین نشانه ها و علائم خرابی اگزوز خودرو، تغییر صدای آن است. در این صورت با برخورد هرگونه موانع در مسیر سیستم، صدای بلند و ناهنجاری تولید می شود. وجود هر گونه سوراخ و ترک در سیستم اگزوز این صدا را ایجاد می کند.

کاهش قدرت و توان خودرو

با خرابی و فرسودگی خودرو، سیستم تنفسی موتور نمی تواند دود خارج شده را به راحتی از اگزوز خارج کند. به همین دلیل می تواند بر توان و قدرت موتور تاثیر گذاشته و کشش خروجی را کاهش دهد.

آسیب اتصالات و خرابی بست ها

اگر بست‌ها و اتصالات اگزوز آسیب دیده باشند، به دلیل تکان خوردن منبع و لوله، صداهای اضافی از زیر ماشین شنیده خواهند شد. این صداها در مسیرهای ناهموار بهتر خود را نشان می‌دهند.

لرزش زیاد خودرو

لرزش خودرو یکی دیگر از اثرات خرابی منبع اگزوز می باشد. در این حالت عملکرد طبیعی موتور دچار مشکل شده و می تواند قدرت آن را کاهش دهد.

خرابی کاتالیزور

کاتالیزور یکی از مهم ترین قسمت های اگزوز می باشد که به سنسور اکسیژن متصل است. در صورت آسیب کاتالیزور، کد خطا به واحد الکترونیکی موتور خودرو منتقل خواهد شد. در نتیجه به راحتی می توان به خرابی آن پی برد.

بوی دود اگزوز

بوی مونوکسید کربن یکی از نشانه های اصلی و جدی خرابی اگزوز است. این گاز کشنده بوده و بهتر است هر چه سریع تر به تعویض آن اقدام کنید.

افزایش مصرف سوخت

یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو، میتواند خرابی اگزوز باشد. خرابی اگزوز باعث می‌شود موتور تحت فشار بیشتری قرار گیرد و عملکرد خودرو دشوارتر شود. پس افزایش مصرف سوخت خودرو میتواند نشانه ای بر خرابی اگزوز باشد که باید به آن توجه کنید.

فعال شدن چراغ هشدار چک

از آنجایی که یکی از شایع‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو، خرابی اگزوز است، فعال شدن این چراغ در صورت خرابی اگزوز نیاز به توجه فوری دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱۶ میانگین: ۳.۸]