ازکجا بفهمیم روغن گیربکس کم شده است؟

از کجا بفهمیم روغن گیربکس کم شده است؟

ازکجا بفهمیم روغن گیربکس کم شده است؟ این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا که می تواند گرمای زیادی تولید کند و برای خودرو خطر ساز باشد. پس تا اخر این مقاله با ما همراه باشید تا از خطرات جلوگیری کنیم.

 نشانه های کم شدن روغن گیربکس

این نشانه ها را جدی بگیرید و خود را از آسیب های احتمالی حفظ کنید. چرا که با کم شدن روغن گیربکس، گیر بکس شروع به گرم شدن می کند، این اتفاق حتی ممکن است باعث شود شما بوس سوختگی به مشامتان برسد.

اما بیایید دقیق تر این نشانه های بررسی کنیم. با ما تا اخر مقاله همراه باشید نکات جالبی را باهم بررسی خواهیم کرد.

تعویض دنده لغزشی

هنگامی که دنده خودرو را عوض می کند باید این کار کاملا بی سر و صدا باشید و محکم و بدون جابه جایی باشد. اگر هنگام تعویض دنده احساس کردید لیز می خورد، این موضوع را جدی بگیرید چرا که این موضوع سبب جابه جایی ناگهانی، افزایش سرعت شود. اگر این مشکل را جدی نگیرید آسیب بسیار جدی به گیربکس شما وارد خواهد شد.

گرم شدن بیش از حد گیربکس

هنگام رانندگی اگر احساس کردید قدرت خودرو کم شده است و جابه جایی های نا منظم مشاهده می کنید. می تواند از گرمای بیش از گیربکس به علت کاهش سطح روغن گیربکس باشد.

تاخیر در تعویض دنده

با کم شدن روغن گیربکس، هنگام تعویض دنده متوجه تاخیر خواهید شد. همچنین، وقتی خودرو را از حرکت به دنده عقب میزنید، ممکن است خودرو قبل از درگیر شدن، کمی مکث کند و با تاخیر حرکت کند.

این مشکل به این دلیل رخ می دهد که فشار گیربکس هیدرولیک کافی برای ایجاد تغییر دنده به طور معمول وجود ندارد.

تعویض دنده نامنظم

هر زمان که تعویض دنده آنطور که باید اتفاق نیفتد، ممکن است مربوط به کمبود روغن گیربکس باشد. بی نظمی در تعویض دنده می تواند خود را به عنوان یک احساس کوبیدن یا تقه یا تاخیر نشان دهد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که تعویض دنده بیشتر اتفاق می افتد. از آنجایی که سطح روغن ناسازگار و نامناسب است ، زمان تعویض دنده و نحوه تعویض همگی تحت تاثیر قرار می گیرند.

عدم تعویض دنده

اگر روغن گیربکس کاملاً خالی شود، ممکن است اصلاً خودرو نتواند تعویض دنده را انجام دهد. این سیستم مهر و موم شده و پیچیده برای کار کردن نیاز به روغن کاری دارد.

می توانید داخل گیربکس را با روغن گیربکس پر کنید تا ببینید آیا این مشکل حل می شود یا خیر. با این حال، رانندگی با ماشینی که  آن مناسب نیست ممکن است باعث آسیب غیرقابل برگشت به گیربکس شود.

چراغ های هشدار داشبورد

برای اکثر رانندگان، اولین نشانه کمبود روغن گیربکس ، چراغ هشدار داشبورد است. سیستم‌های انتقال مدرن از حسگرهای الکترونیکی زیادی استفاده می‌کنند که به شما در مورد هر گونه مشکلی هشدار می‌دهند.

کد مشکل بلافاصله به رایانه خودرو ارسال می شود و در آنجا از طریق یک چراغ هشدار به شما هشدار داده میشود. اگر چراغ چک موتور یا چراغ گیربکس روشن شود، ممکن است به سادگی به علت کمبود روغن گیربکس باشد. در هر صورت، دقت کنید همیشه حواستان به چراغ های هشدار باشد و فورا نسبت به آن اقدام کنید.