بهترین زمان تعویض تسمه تایم چه موقعی است؟

بهترین زمان تعویض تسمه تایم را در این مقاله از سایت “امداد خودرو ارومیه” بررسی خواهیم کرد: همانطور که می دانید یکی از مهم ترین قطعات به کار رفته در خودرو، تسمه تایم است که بدون آن موتور خودرو هرگز کار نمی کند. نگهداری از این قطعه بسیار حساس بوده و در صورت خرابی یا پاره شدن، خسارات سنگینی را به بار می‌آورد. در این مطلب قصد داریم نکات کلیدی و مهم در خصوص تسمه تایم، زمان تعویض و نشانه‌های خرابی این قطعه را با شما در میان بگذاریم.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم بستگی به نوع خودرو، نوع موتور، نحوه کارکرد خودرو و تعداد کیلومترهایی که ماشین طی کرده است دارد .

  • بیشتر خودروسازان برای تعویض تسمه تایم، مدت زمان ۶۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر را پیشنهاد می‌کنند. البته همان‌طور که گفته شد، در صورتی که از خودرو برای مدت زمان طولانی و در شرایط سخت و سنگین استفاده شده باشد، زمان تعویض تسمه تایم به کمتر از این مقدار می‌رسد.

  • به این نکته توجه داشته باشید که کیلومتر به تنهایی ملاک خوبی برای تعویض تسمه تایم نیست. به عنوان مثال، ممکن است یک خودرو چندین سال کار نکرده باشد. در این شرایط با توجه به تاریخ انقضای تسمه تایم، حتما باید تعویض شود. معمولا به مدت سه تا پنج سال از زمان تولید تسمه می‌توان از این قطعه استفاده کرد.

  • علائمی مثل افزایش دود خروجی از اگزوز، عدم استارت ماشین، افزایش مصرف سوخت و غیره نشانگر عملکرد بد تسمه تایم هستند. به همین دلیل باید تعویض شوند.

علائم خرابی تسمه تایم

  • افزایش دود خروجی از اگزوز نشان می‌دهد که عمل احتراق به درستی صورت نگرفته است و یکی از دلایل این احتراق بد ممکن است به خاطر پارگی تسمه تایم باشد.

  • با استارت زدن ماشین، میل‌لنگ به گردش در می‌آید تا یک سیکل احتراق موتور اتومبیل اتفاق بیفتد و ماشین روشن شود. اگر تسمه تایم عملکرد نادرستی داشته باشد، با استارت زدن ماشین و به حرکت در آمدن میل‌لنگ، حرکت به خوبی به میل سوپاپ منتقل نخواهد شد و ماشین روشن نمی‌شود.

  • صدای غیرطبیعی از موتور خودرو، ممکن است به دلیل خرابی تسمه تایم باشد.

  • اگر تسمه تایم خودرو خراب شود، مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند. زیرا موتور باید بیشتر کار کند تا خودرو را حرکت دهد.

  • خارج شدن آتش از اگزوز خودرو، داغ شدن و جوش آوردن موتور خودرو یا تنظیم نبودن موتور ماشین، از دیگر نشانه‌هایی هستند که به ما می‌فهمانند تسمه تایم به پایان عمر خود نزدیک شده است.

بیشتر بدانید: علائم خرابی سیسیتم تعلیق خودرو

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

پاره شدن تسمه تایم چه خساراتی برای خودرو به همراه دارد؟

پاره شدن تسمه تایم ممکن است خسارات جدی به خودرو وارد کند. سوپاپ‌ها اولین قطعه‌ای هستند که آسیب می‌‌‌بینند. پیستون‌ها و سوپاپ‌ها داخل سیلندر واقع شده‌‌‌اند و مطابق با چرخش میل‌لنگ و تنظیم زمان‌بندی میل سوپاپ، نباید برخوردی با یکدیگر داشته باشند. اگر تسمه تایم پاره شود، این زمان‌بندی به هم می‌ریزد و پیستون‌ها و سوپاپ‌ها به هم برخورد می‌‌‌کنند. اگر دور موتور بالا باشد و تسمه پاره شود، احتمالا سیلندر هم آسیب می‌ببیند و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. عمر مفید تسمه تایم برای هر خودرویی متفاوت است و حتما قبل از رسیدن تاریخ انقضا باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.