دلیل روشن شدن چراغ abs چیست؟

علت روشن شد ن چراغ abs

دلیل روشن شدن چراغ abs چیست؟  این سوالی است که شاید برای همه رانندگان پیش آید و تجربه آن را داشته اند؟دلیل اصلی آن چیست؟و در چه مواردی این اتفاق می افتد این مقاله را تا آخر دنبال کنید و دلیل و راهکار های آن را بشناسید و در صورت رضایت از مقاله ما پیج اینستاگرام امداد خودرو ارومیه را دنبال کنید.و نظرات ،پیشنهاد ها و انتقاد های خود را در سایت امداد خودرو ارومیه بازگو کنید

یک چراغ هشدار abs بر روی صحفه کیلومتر وجود دارد که در صورت بروز هر نوع مشکلی در سیستم ای بی اس، روشن می شود. این چراغی است که باید آن را جدی بگیرید زیرا یک علامت هشدار  است که سیستم ترمز ماشین شما باید سریع بررسی شود و باید هر چه سریع تر آن را چک کنید.

علت روشن شدن چراغ abs چیست؟

چند مورد اصلی وجود دارد که باعث روشن شدن چراغ میشود که عبارت اند از

  • خرابی و مشکل در سنسور سرعت
  • مشکل در پمپ هیدرولیک
  • کم بودن روغن ترمز
  • خرابی ماژول
  • سوکت‌های متصل به سنسورها جابه‌جا شده‌ باشند
  • فیوز آن خراب شده است

دلیل روشن بودن چراغ abs

خرابی و مشکل در سنسور سرعت

سنسورهای سرعت در هاب هر چرخ تعبیه شده است که سرعت حرکت هر چرخ را محاسبه می کند و سپس این اطلاعات را به سیستم ترمز ضد قفل منتقل می کند.

حال اگر تشخیص داده شود  که حداقل یکی از چرخ ها خیلی آهسته حرکت می کند، سیستم ترمز abs فشار روغن ترمز را افزایش می دهد تا چرخ با سرعت عادی حرکت کند. اما در صورت بروز مشکل در سنسور سرعت، سیستم  abs آن را تشخیص داده و باعث روشن شدن چراغ  ای بی اس می شود. حال که دانستیم دلیل روشن شدن چراغ abs چیست؟ ولی این کافی نیست مواردی دیگر هم وجود دارد که به آن اشاره و توضیح خواهیم داد.

 

مشکل در پمپ هیدرولیک

همانطور که میدانیم پمپ های هیدرولیک پس از سال ها استفاده پس از مدتی فرسوده میشوند حال روغن‌ریزی و یا نشت روغن باعث کاهش سطح روغن در سیستم هیدرولیک خواهد شد که می‌تواند آسیب‌ های جبران ناپذیری را به این سیستم تحمیل کند.

کم بودن روغن ترمز

مخزنی در روغن ترمز وجود دارد که اگر نشتی کند که باعث کم شدن و افت سطح روغن ترمز میشود یا حتی در وجود مقدار زیادی هوا در این مخزن هم میتواند باعث روشن شدن چراغ abs شود.

 

خرابی ماژول

ماژول می تواند پس از مدتی خوردگی ایجاد کند. یکی از رایج ترین دلایلی است که باعث می شود در سیستم ترمز ضد قفل مشکل ایجاد شود.

اگر این ماژول دچار خوردگی باشد، نمی تواند و قادر نخواهد بود اطلاعاتی را از سنسور سرعت چرخ به دست آورد و در نتیجه باعث روشن شدن چراغ abs میشود پس در وجود این مشکل ماژول آن را تعویض کنید.

چراغ abs

در چه صورت روشن بودن چراغ abs خطرناک است؟

دانستیم که روشن بودن چراغ abs چه دلایلی دارد و آنها را نام بردیم حال میخواهیم بدانیم در چه شرایطی میتواند خطرناک باشد.

اگر چراغ abs به همراه چراغ ترمز روشن باشد در این صورت خیلی خطر ناک است و نباید به سادگی از آن گذشت و بایستی هر چه سریع تر اقدام به رفع آن و همچنین به تعمیر کار مراجعه کنید چرا که این موضوع نشان دهنده وجود مشکل در کارکرد ترمز خواهد بود که کارایی آن کاهش یافته است.

اگر همزمان در صورت روشن بودن چراغ abs نشانه هایی مانند شنیدن  صدای غیر عادی و همچنین کاهش قدرت ترمز مشاهده کردید، موضوع را جدی بگیرید و هر چه سریع تر اقدام به حل مشکل کنید چرا که در غیر این صورت مشکل های زیادی به وجود خواهد آورد.

 

سخن پایانی

در حالت کلی دلایل اصلی روشن شدن چراغ abs خودرو را متوجه شدیم و حال از جمله اقدام های  اولیه  و مهم  برای رفع روشن شدن چراغ abs میتوانید انجام دهید، چک کردن  روغن ترمز است. اگر مخزن روغن ترمز از روغن کافی برخوردار باشد و کم نباشد ، یعنی مشکل آن  مربوط به سایر بخش‌ها است و خودرو باید برای تعمیر تخصصی به یک تعمیرگاه سپرده شود .