سوراخ شدن اگزوز چه پیامد هایی برای عملکرد خودرو دارد؟ گاهی پیش می آید که حین رانندگی اگزوز ماشین صدایی وحشتناک می دهد که عوامل زیادی باعث به وجود آمدن این صدا می شوند. سوراخ شدن اگزوز باعث می شود که حین حرکت صدایی بم و دلخراش تولید شود. در این مقاله از سایت ” امداد خودرو ارومیه ” به تاثیر سوراخ شدن اگزوز برای خودرو خواهیم پرداخت:

سوراخ شدن اگزوز چه تاثیری در عملکرد خودرو دارد؟

اگزوز خودرو یکی از مهم ترین قطعات خودرو بوده که وظیفه انتقال گاز های خروجی از موتور را به بیرون دارد. اگر به هر دلیل این قطعه کارایی خود را از دست دهد و یا دچار مشکلاتی شود ، عملکرد خودرو تضعیف شده و ممکن است با مشکلاتی در این زمینه مواجه شود. نحوه عملکرد اگزوز به این صورت است که گاز‌های خارج شده از سیلندر‌ موتور را در یک لوله جمع آوری می‌کند، سپس این گاز‌ها به لوله اگزوز منتقل می‌شوند. رانندگی با نشت اگزوز به دلیل آتش سوزی احتمالی خطرناک است و دود‌ هایی که هنگام رانندگی از آن استنشاق می‌شود می تواند باعث بیماری شود.

سوراخ شدن اگزوز

صدای اگزوز سوراخ شده

صدای اگزوز سوراخ‌شده معمولاً بلندتر، ناهنجارتر و تیزتر از صدای معمولی اگزوز است. وقتی لوله یا قسمت دیگری از اگزوز سوراخ می‌شود، صدای ناشی از موتور به‌درستی خفه یا فیلتر نمی‌شود و به همین دلیل، صدا به‌طور مستقیم و با شدت بیشتری از اگزوز خارج می‌شود. این صدا ممکن است شبیه به صدای غرش یا انفجارهای کوچک باشد و در هنگام شتاب‌گیری یا بالا رفتن دور موتور، این صدا شدیدتر و بیشتر شود.

به طور کلی، اگر متوجه صدای غیرمعمول و نسبتاً بلندی شدید که از قسمت زیرین خودرو، نزدیک به موتور یا اگزوز می‌آید، احتمالاً نشان‌دهنده سوراخ یا ترک در سیستم اگزوز است.

مطالعه بیشتر: علت لرزش خودرو حین ترمز گرفتن چیست؟

علائم خرابی اگزوز خودرو چیست؟

مهم ترین علائم خرابی اگزوز خودرو را برای شما لیست کرده ایه که به صورت زیر است:

ایجاد صدای ناهنجار و نسبتاً بلند از خودرو

یکی از اولین و رایج‌ترین علائم خرابی اگزوز، افزایش صداهای غیرعادی و بلند از خودرو است. این صدا ممکن است ناشی از ترک یا سوراخ در لوله‌های اگزوز، شکستگی یا خرابی منبع اگزوز باشد. اگزوز وظیفه دارد صدای تولید شده توسط موتور را کاهش دهد، بنابراین هرگونه نقص در این سیستم می‌تواند منجر به افزایش صدای خروجی شود. اگر صدای خودرو ناگهان بلندتر و ناهنجارتر شده است، بررسی اگزوز ضروری است.

کاهش میزان قدرت و شتاب خودرو

خرابی اگزوز می‌تواند باعث کاهش قدرت و شتاب خودرو شود. اگر لوله‌های اگزوز یا مبدل کاتالیزوری مسدود شده یا به درستی کار نکنند، موتور نمی‌تواند به‌طور بهینه عمل کند. این موضوع منجر به کاهش راندمان موتور و کاهش شتاب خودرو می‌شود. خرابی اگزوز ممکن است باعث نشت گازهای خروجی در سیستم شود که به کاهش قدرت موتور منجر می‌شود.

افزایش مصرف سوخت

خرابی در سیستم اگزوز می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود. اگر اگزوز به درستی عمل نکند و گازهای خروجی به درستی از موتور خارج نشوند، موتور باید بیشتر کار کند تا همان عملکرد قبلی را ارائه دهد. این باعث می‌شود که مصرف سوخت افزایش یابد. همچنین خرابی مبدل کاتالیزوری می‌تواند تأثیر منفی بر کارکرد سیستم کنترل انتشار گازها داشته باشد، که به نوبه خود مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

سوراخ شدن اگزوز

افزایش غلظت آلاینده‌های خروجی از اگزوز

یکی از وظایف اصلی اگزوز کاهش آلاینده‌های خروجی از موتور است. اگر اگزوز به درستی کار نکند، غلظت آلاینده‌ها در دود خروجی از اگزوز افزایش می‌یابد. خرابی مبدل کاتالیزوری، ترک یا سوراخ در لوله‌های اگزوز می‌تواند باعث خروج مستقیم آلاینده‌ها به هوا شود که نه تنها برای محیط زیست مضر است بلکه ممکن است باعث عدم قبولی در تست‌های آلایندگی خودرو شود.

عملکرد ضعیف موتور

خرابی اگزوز می‌تواند به عملکرد ضعیف موتور منجر شود. اگر اگزوز نتواند به درستی گازهای خروجی را دفع کند، فشار برگشتی در سیستم افزایش می‌یابد. این فشار برگشتی می‌تواند بر عملکرد موتور تأثیر منفی بگذارد و منجر به کاهش کارایی، لرزش‌های غیرمعمول و عملکرد ناپایدار موتور شود. در نتیجه، موتور به خوبی کار نمی‌کند و راندمان آن کاهش می‌یابد.

خروج دود سیاه از اگزوز

خروج دود سیاه از اگزوز یکی از علائم خرابی جدی در سیستم اگزوز یا موتور است. این دود می‌تواند ناشی از احتراق ناقص سوخت باشد که معمولاً به دلیل خرابی مبدل کاتالیزوری یا انسداد در لوله‌های اگزوز رخ می‌دهد. همچنین ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد روغن توسط موتور باشد که باید به سرعت بررسی شود.

تولید بوی بد

خرابی اگزوز می‌تواند باعث انتشار بوی نامطبوعی شود که به داخل کابین خودرو نفوذ می‌کند. این بو ممکن است ناشی از نشت گازهای خروجی (مانند مونوکسید کربن یا هیدروکربن‌های نسوخته) یا خرابی مبدل کاتالیزوری باشد. بوی گوگرد یا تخم‌مرغ گندیده نیز می‌تواند نشان‌دهنده خرابی مبدل کاتالیزوری باشد.

استارت ناقص و روشن نشدن خودرو

اگزوز خراب می‌تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد استارت خودرو داشته باشد. اگر گازهای خروجی به درستی از موتور دفع نشوند، فشار معکوس در سیستم ایجاد می‌شود که می‌تواند عملکرد موتور را مختل کند. این مشکل ممکن است باعث شود خودرو به سختی روشن شود یا اصلاً روشن نشود. همچنین خرابی مبدل کاتالیزوری می‌تواند باعث انسداد جریان گازهای خروجی شود که در نهایت به مشکلات استارت خودرو منجر می‌شود.

سوراخ شدن اگزوز

مطالعه بیشتر: راه های ترمیم خراشیدگی بدنه خودرو

چه عواملی باعث سوراخ شدن اگزوز می شوند؟

درصد زیادی از خرابی اگزوز شامل پارگی ، شکستگی و یا سوراخ شدگی در آن می باشد. از آنجا که این قطعه مسیر نسبتا طولانی را از موتور تا انتهای خودرو طی می کند، در نتیجه به همان نسبت بیشتر در معرض فرسودگی قرار می گیرد. اگزوز معمولا در زیر خودرو نصب شده و بسیار نزدیک به سطح زمین می باشد . به همین دلیل، عبور خودرو از مکان های ناهموار یا تردد در مسیرهای پر آب، باعث می شود تا این قطعه صدمه ببیند .

همچنین آب و هوای مرطوب نیز می تواند نقش زیادی در فرسودگی این قطعه داشته باشد . به همین دلیل در مناطقی که آب و هوا مرطوب و شرجی است ، این قطعه خیلی زودتر از همیشه خراب خواهد شد. فرسودگی اگزوز موجب می شود تا این قطعه با کمترین ضربه ها نیز دچار شکستگی یا پارگی شود که منجر به عدم عملکرد صحیح خودرو خواهد شد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۸ میانگین: ۳.۹]