سیستم کروز کنترل چیست؟ کروز کنترل یکی از مهم ترین و جدید ترین ابزارها برای خودرو های امروزی است. این سیستم باعث کنترل سرعت در یک وضعیت ثابت شده و یکی از امکانات ایمنی خودرو می باشد. سیستم کروز کنترل استفاده از پدال گاز را به حداقل می رساند.

سیستم کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل این امکان را به شما می هد که سرعت خود را در حد ثابتی حفظ کرده و بدون نیاز به پدال گاز میزان سرعت خود را تنظیم کنید. این سیستم در خودروهای جدید بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. چراکه شتاب خودرو با استفاده از کروز کنترل و به میل راننده تنظیم شده و میتوان با سرعت ایمن در جاده ها سفر کرد. در سیستم کروز کنترل تنظیم سرعت با استفاده از کلید های جانبی انجام می گیرد.

می توان گف یکی از مهم ترین عوامل برای پیدایش و طراحی این سیستم، وجود جاده های طولانی و خسته کننده بود. اولین خودرویی که به کروز کنترل مجهز شد، امپریال کرایسلر بود که توسط شرکت های آمریکایی در سال ۱۹۸۵ میلادی طراحی و تولید شد. در این سیستم برای تنظیم سرعت بر روی داشبورد دکمه ای وجود داشت که با کلیک بر روی آن میزان گاز وردودی خودرو تنظیم می شد.

 اجزای سیستم کروز کنترل شامل چه مواردی است؟

این سیستم شامل ۳ بخش زیر می باشد:

بخش فرمان: برای خاموش و روشن کردن کروزل کنترل از کلید های جانبی فرمان استفاده می شود. همچنین این قسمت شامل کلید هایی برای تنظیم میزان سرعت نیز دارد.

بخش کنترل الکتریکی: این بخش اصلی ترین قسمت کروز کنترل است. با فشار بر روی دکمه جانبی فرمان، داده ها و اطلاعات از طریق سیستم فرمان به واحد کنترل الکتریکی منتقل شده و این سیستم پس از دریافت دستورات، شرایط لازم را برای اجرای آن فراهم می کند.

بخش عملگر: این واحد میزان سرعت خودرو را با باز و بسته کردن دریچه گاز، تنظیم می کند.

نحوه عملکرد سیستم کروز کنترل چگونه است؟

رانندگی در مسیر های طولانی می تواند باعث ایجاد خستگی های مفرط در راننده شود، به همین دلیل فعال کردن سیستم کروز کنترل با تنظیم سرعت تا حد زیادی از خستگی های رانندگی جلوگیری می کند. این سیستم پس از فعال شدن می تواند وضعیت خود را حتی در حالت سربالایی و سرپایینی حفظ کند. اما باید توجه داشت که در سرعت های کم نمی توان کروز کنترل را فعال کرد.

هنگامی که راننده پدال گاز را فشار می‌دهد، دریچه گاز باز شده و سرعت نیز افزایش می‌یابد. در این حالت، کروز کنترل به دریچه کنترل گاز وصل شده و از طریق کنترل میزان هوای ورودی به دریچه، سرعت را در هر لحظه تنظیم می‌کند. این پروسه در حالی است که راننده دیگر نیاز به فشردن پدال گاز ندارد. رانندگان در خودرو هایی که دارای سیستم کروز کنترل هستند می‌توانند گزینه کنترل سرعت را لغو و یا فعال نمایند.

آپشن ها و دکمه های سیستم کروز کنترل

همانطور که به آن اشاره کردیم، برای تنظیم سرعت و فعال کردن سیستم کروز کنترل از پنل دکمه ها استفاده می شود. در صورتی که پدال ترمز را فشار دهید، سیستم کروز کنترل قطع می‌شود و همه‌چیز به روند عادی خود بازمی‌گردد. در حالت کلی سیستم کروز کنترل دارای دکمه‌های زیر است:

مزایای استفاده از سیستم کروز کنترل چیست؟

 

در آخر 

برای مشاهده سایر مقالات به به بلاگ صفحه امداد خودرو ارومیه مراجعه کنید:

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]