علامت وجود مشکل در گیربکس

ایرادهای مکانیکی خودرو هم مانند ایرادهای برقی، اغلب با سر و صداها و علایم هشدار دهنده‌ای همراه هستند که نشان می‌دهند چیزی درست کار نمی‌کند.

 

گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟

وظیفه گیربکس در خودرو ایجاد تناسب بین سرعت موتور و سرعت چرخ های خودرو می باشد. گیربکس ، نسبت انتقال بین موتور و چرخ های خودرو را تغییر می دهد و امکان حرکت در هر سرعتی را برای خودرو فراهم می آورد.

انواع گیربکس

گیربکس‌ها را به طور کلی به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم می‌کنند و شاید بتوان ادعا کرد که این روزها گیربکس‌های اتوماتیک محبوبیت بیشتری دارند.

گیربکس های دستی ، نسبت انتقال را با فرمان گرفتن از راننده تغییر می دهند.

اتومبیل هایی که دارای گیربکس دستی می باشند ، دارای دسته دنده ای می باشند که توسط آن دسته دنده ، راننده خودرو اقدام به تعویض دنده نموده و نسبت انتقال را تغییر می دهد.

گیربکس اتوماتیک

  • در خودروی مجهز به جعبه‌دنده‌ی خودکار پدال کلاچ وجود ندارد.
  • در جعبه‌دنده‌ی خودکار تعویض دنده به‌صورت دستی معنا ندارد. همین‌که دنده را در حالت حرکت (Drive) قرار دهید، همه‌چیز به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

علامت های وجود مشکل در گیربکس

  • سر و صدای خودرو هنگام توقف
  • کلاچ شل
  • نشت روغن
  • لرزیدن یا تکان خوردن
  • صدای ناله، وزوز و سوت
  • ضعف واکنش

گیربکس ها طوری طراحی شده‌اند که موقع تعویض، دنده مناسب را جا بزنند، بنابراین، وقتی در این کار تعلل می‌کنند یا از انجامش سرباز می‌زنند، در نتیجه علامت های مهم وجود مشکل در گیربکس

را باید بررسی کرد .

روغن گیربکس چیست؟

روغن ‌گیربکس همان روغن واسکازین است که به ‌نسبت روغن موتور طول عمر بیشتری دارد چرا که با بخش‌های گرم و داغ موتور درگیر نیست. این روغن برای گیربکس‌های موتورسیکلت‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته و تعویض دنده در آن‌ها را هم روان‌تر می‌کند.

توصیه می‌شود هر ۳۰ هزار کیلومتر که تقریباً معادل یک سال استفاده از خودرو است روغن گیربکس آن تعویض شود.

گیربکس قلب خودروی شماست. معمولا یک خرابی جزئی در یکی از اجزای آن می‌تواند کل سیستم را درگیر کند و به سایر اجزای آن آسیب جدی وارد کند. این کار باعث می‌شود هزینه‌های زیادی را متحمل شوید. برای جلوگیری از این مشکل، به‌محض مشاهده علامت های مهم وجود مشکل در گیربکس سریعا به رفع آن اقدام بفرمایید.