علت ساییدگی لاستیک خودرو را قصد داریم در این مقاله از سایت “ امداد خودرو ارومیه ” بررسی کنیم. همانطور که می دانید، لاستیک یکی از مهم ترین اجزای موجود در خودرو است که همواره بایستی از نظر شکل و کیفیت بررسی شود. لاستیک های فرسوده و با کیفیت پایین، ممکن است باعث لرزش، سر خوردن و خسارات مالی سنگینی را برای خودرو ها ایجاد کند. به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاقات، بایستی از لاستیک خودرو خود مراقبت کرده و در صورت هرگونه آسیب آن را تعویض کنید.

علت ساییدگی لاستیک خودرو

لاستیک ها نقش مهمی در ایجاد کشش با جاده داشته و با گذشت زمان به مرور فرسوده می شوند. ساییدگی و فرسودگی لبه بیرونی لاستیک (مانند ساییدگی لبه داخلی) نه تنها مشکل ساز بوده، بلکه بسیار تشدید کننده و پرهزینه است. دلایل مختلفی می تواند باعث آسیب به لاستیک ها شود که در شرایط خاص بایستی خیلی زودتر از موعد آن را تعویض کرد. در این بخش به برخی از مهم ترین علت های ساییدگی لاستیک خودرو اشاره خواهیم کرد:

رانندگی با لاستیک کم باد

در این صورت به لبه بیرونی لاستیک فشار زیادی وارد شده و آج لاستیک دچار سایش می شود. این علت یکی از رایج ترین علت ها برای ساییدگی لاستیک خودرو می باشد. برای جلوگیری از این حالت، می توانید با باد کردن لاستیک ها، فشار وارد شده بر آن را کنترل کنید.

آسیب در سیستم فرمان

اگر نقصی در سیستم فرمان وجود داشته باشد ممکن است در هنگام رانندگی، اتومبیل به سمت های اطراف کشیده شود. این کشیدگی می تواند منجر به ساییده شدن آج لاستیک خودرو شده و در نتیجه باعث فشار بیشتر بر لاستیک می شود. برای جلوگیری از این مشکل، ابدا باد لاستیک را چک کرده سپس سیستم فرمان را تنظیم کنید.

علت ساییدگی لاستیک خودرو

نقص در جلوبندی

در این حالت، از قسمت جلوی خودرو صدا‌ های غیر عادی شنیده می شود. با شنیدن این صدا بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید؛ چرا که یکی از علت های کج شدن و ساییدگی خودرو مشکلات مربوط به سیستم جلوبندی آن است.

ارتعاشات سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده و وظیفه هماهنگی بخش مختلف خودرو را دارد. اگر این سیستم دچار نقص شود و عملکرد خوبی نداشته باشد، به سایر قسمت‌های خودرو آسیب جدی وارد خواهد شد. ساییدگی لاستیک یکی از مشکلاتی است که به دلیل نقص فنربندی خودرو به‌ وجود می‌آید.

نکات مهم برای مراقبت از لاستیک خودرو

  1. رانندگی با سرعت زیاد می تواند باعث ساییدگی هر چه بیشتر لاستیک خودرو شود.  وقتی با سرعت بالا رانندگی می‌کنید، اصطکاک لاستیک و سطح جاده افزایش پیدا می‌کند و این باعث داغ شدن تایر و فرسایش بیشتر آن می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از این حالت بهتر است  با سرعت مطمئن حرکت کنید.
  2. برای افزایش ماندگاری لاستیک ها می توانید به صورت دوره ای جای لاستیک های عقب و جلو را با یکدیگر عوض کنید.
  3.  بررسی لاستیک ها را به طور مرتب انجام دهید تا اگر مشکلی در حال به‌وجود آمدن است، خیلی زود متوجه شوید و جلوی آن را بگیرید. اگر سنگ ریزه ای را مشاهده کردید آن را خارج کنید. چراکه این سنگریزه‌ها می‌توانند باعث سوراخ شدن تایر شوند.
  4.  فشار باد تایر را به طور مرتب تنظیم کنید. هرچقدر فشار باد لاستیک ها کم باشد. می تواند باعث ساییدگی لاستیک ها شود. به یاد داشته باشید با تغییرات دمایی هوا، قسمت داخلی تایرها دچار انقباض و انبساط شده و می تواند باد تایر را کم کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]