علت صدای دور موتور و اهمیت فوق العاده آن

علت صدای دور موتور چیست؟ صدای دور موتور یک موضوع شایع بین همه رانندگان است که  در طول رانندگی با آن مواجهه هستند ولی نباید به آن بی توجهی کرد چرا که در صورت ادامه دادن با دور موتور بالا  اگر به تعویض دنده یا تغیر سرعت اقدام نکنیم به مرور زمان به خودرو خسارت وارد خواهد کرد.

در این مقاله سایت امداد خودرو ارومیه شما را در مورد دور موتور و اهمیت آن مطلع خواهد ساخت.

علت صدای دور موتور چیست ؟

صدای دور موتور یکی از علائم هشدار برای ما می باشد که میبیاستی آن را جدی بگیریم و اهمیت آن را در نظر داشته باشیم چرا که عامل حرکت خودرو موتور آن می باشد و آن یکی از ملاک های اندازه گیری سرعت می باشد.

این صدا نشان می دهد که باید دنده را عوض کرد و نباید در سرعت پایین با دور موتور بالا بروییم و همچنن برعکس در سرعت بالا نباید دنده پایین باشد چرا که دنده با دور موتور رابطه مستقیم دارد.

حال راجب اهمیت دور موتور، و همچنین علت صدای دور موتور آشنا شدیم باید گفت که بسیار موثر و پر اهمیت است زیرا که اگر رابطه سرعت و دنده رعایت نشود باعث به وجود آمدن مشکلات فراوان در خودرو می شود.

و ازآنجا که دور موتور علت اصلی حرکت خودرو است بسیار مهم است و نباید صدای دور موتور را نادیده گرفت و در صورت شنیدن صدای آن به تعویض دنده اقدام کتید.

 

صدای دور موتور

نشانه های خرابی سنسور موتور

علت صدای دور موتور را دانستیم حال باید به نشانه های خرابی سنسور دقت کرد چند نشانه دارد که می توان تشخیص داد.

همانند :دور سنج درست کار نکند و ثابت و بدون حرکت است.دور موتور را به درستتی و عدد صحیح را نشان نمی دهد.خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود و همچنین قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف رخ می دهد.و هنگام استارت خودرو پمپ بزنین قطع می شود اینها نشانه های رایج در خرابی سنسور موتور می باشد.

برای تعویض دنده دور موتور روی چه عددی باشد؟

برای عوض کردن دنده علاوه برعلت صدای دور موتور باید به عدد روی آمپر دقت کرد هنگامی که دور موتور به عدد ۲۵۰۰ یا همان به اصلاح ۲.۵ رسید بهتر است دنده را تعویض کنیم.

که بسته به نوع سرعتتان دنده را جابه جا کنید حال اگر رعایت نکنید و هنگام بالا بودن دور موتور دنده را عوض کنید ماشین به لرزه خواهد افتاد.پس سعی کنید دور موتور را روی حالت تعادل نگه دارید و نگذارید به ۳ یا بیشتر از آن برود و اگر رفت سریع یاسرعت را تغیر داده یا دنده را کم و زیاد کنید.

تعمیر سنسور دور موتور خودرو

تعمیر سنسور دور موتور چند مرحله مهم و مشخص دارد که باید مرحله به مرحله انجام شود

  • سنسور دور موتور را خارج کنید و نوک آن را با با براده آهن ، روغن و کربن  پاک کنید
  • سنسور را با نوع جدید و نو آن جایگزین و عوض کنید.

تشخیص صدای دور موتور

آیا می توان از دور موتور سرعت ماشین را تشخیص داد؟

سرعت خودرو به طریق صدای آن یا امپر روی عدد آن می توان تشخیص و حدس زد پس بله تا حدی میوان ان را تشخیص داد ولی قطعی نیست.

فرض کنید با دنده ۱ و دور موتور ۲۰۰۰ در حرکتی هستیم  به ازای هر ۱۵.۶۳ دور خروجی موتور ۱ دور خروجی برای ماشین داریم پس در هر دقیقه ۱۵.۶۳/۲۰۰۰ دور خروجی برای ماشین داریم (حدودا ۱۲۵.۹۶ دور در دقیقه). حال اگر قطر چرخ را بدانیم می توانیم سرعت را در دقیقه محاسبه نمائیم: ۲۳۵.۸۹=۱۲۵.۹۶*۰.۵۹۶۱(قطر چرخ)۳.۱۴

حال می دانیم ماشین در هر دقیقه حدودا ۲۳۶ متر طی می کند اگر این عدد را در ۶۰ ضرب کنیم سرعت بر حسب کیلومتر در ساعت به دست می آید که حدودا برابراست با ۱۴.۱۵Kmh

 

کلام اخر

حال با توجه به مطالب گفته شده فهمدیم که دور موتور و صدای آن چقدر می تواند پر اهمیت باشد.و علت صدای دور موتور  چیست ؟علت آن سرعت بالا و رعایت نکردن رابطه سرعت با دنده می باشد.

نباید آن را نادیده گرفت زیرا در این صورت خسارت هایی وارد خودرو خواهد شد و همچنین دانستیم که  هنگامی که دور موتور روی عدد ۲۵۰۰ باشد نیاز است که تعویض دنده کنیم.

پیج اینستاگرام امداد خودرو ارومیه مطالب هایی از این قبیل را به شما عزیزان آماده و ارائه کرده است.