لیز خوردن خودرو در فصل زمستان ممکن است برای اکثر افراد اتفاق بیفتد بارش برف و باران برای بسیاری از ما می تواند اتفاقی زیبا، خوشایند و فرح بخش باشد، اما در عین زیبایی رانندگی در شرایط بارانی و برفی می تواند بسیار خطرناک و حادثه آفرین نیز باشد باید توجه کنید که اگر مهارت کافی رانندگی در این شرایط را ندارید و یا به هر دلیلی احساس می‌کنید که ممکن است نتوانید در این گونه مسیرها تردد کنید، اکیدا توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

در این از مقالات بخش بلاگ سایت امداد خودرو ارومیه تا انتها همراه ما باشید!

بهتر است قبل از رانندگی در جاده های برفی به چند نکته توجه کنید:

در زمستان باید به آرامی و با احتیاط رانندگی کنید تا جان خود و سایر سرنشینان خودرو را به خطر نیاندازید شما باید آهسته برانید و از انجام جابجایی های ناگهانی در جاده اجتناب کنید

هنگام لیز خوردن خودرو چه کنیم؟

در گام نخست باید خونسردی خود را حفظ کنیم و بر اعصاب خود مسلط باشیم و از عکس العمل های هیجانی و پرشتاب پرهیز کنیم.

پرهیز از ترمز کردن ناگهانی: به هیچ وجه به یکباره و ناگهانی روی ترمز نزنید. ترمز ناگهانی در زمان لیز خوردن خودرو، اوضاع را به مراتب بدتر کرده و باعث می شود تا چرخ ها قفل کنند. در این صورت به شکل کامل هدایت و کنترل اتومبیل را از دست میدهید و دیگر تسلطی بر جهت و عملکرد آن نخواهید داشت.

ضمن آن که ترمز را رها کرده و به سمت آن نمی روید، پدال کلاچ را فشار دهید تا از قدرت و شتاب خودرو کاسته شود.

تکنیکی ترین کاری که باید حین لیز خوردن خودرو انجام دهیم این است که با احتیاط فرمان خودرو را به سمتی که اتومبیل از قسمت عقبی به آن تمایل پیدا کرده می چرخانیم برای توضیح واضح ترحالتی را در نظر بگیرید که خودروی شما در حال لیز خوردن بوده و سمت عقب آن به چپ گرایش پیدا کرده و به آن سمت کشیده می شود. برای کنترل این خودرو، باید فرمان را نیز به همان سمت، یعنی سمت چپ هدایت کنید. در این صورت موفق خواهید شد تا از لیز خوردن و گرایش خودرو به سمت چپ، تا حدود زیادی ممانعت به عمل آورده و هدایت آن را به دست بگیرید.

کاهش سرعت به آرامی پس از انجام دادن تنظیم جهت فرمان و عقب خودرو، می توانید به آرامی (و نه هرگز به ضرب) ترمز کرده و از سرعت خودرو تا جایی که امکان دارد، بکاهید. بهتر است که آرام روی نوک پدال ترمز زده و آن را یکباره فشار ندهید.

 

پیشگیری از لیزخوردن خودرو

روش هایی برای پیشگیری از لیز خوردن خودرو در زمستان و جاده های لغزنده وجود دارد:

استفاده از زنجیر چرخ به یاد داشته باشید که همراه داشتن زنجیر چرخ، کافی نخواهد بود. شما باید از این وسیله استفاده کرده و چرخ های خود را به آن مجهز کنید.

حرکت با دنده سنگین حرکت کردن با دنده سنگین در مسیرهای لغزنده است. زمانی که مسیر خود را لغزنده و نامناسب مشاهده کردید، حتما با دنده سنگین و به آهستگی حرکت کرده و از گاز دادن زیاد و شتاب گرفتن پرهیز بفرمایئد.

مطمئنا هم با گاردریل برخورد خواهید کرد. چشمان خود را به جاده بدوزید و به جای گاردریل، به جایی نگاه کنید که باید می رفتید. فرمان خود را به همان سمت که دارید نگاه می کنید بچرخانید و همانجا نگه دارید.

نگران این نباشید که شاید فرمان را خیلی زیاد بچرخانید. اگر چشمانتان جای مناسب را نگاه کند فرمان را هم مطمئنا به همان جا خواهید چرخاند.

توصیه های نهایی

مورد دیگر حرکت کردن با دنده سنگین در مسیرهای لغزنده است. زمانی که مسیر روی را لغزنده و نامناسب مشاهده کردید، حتما با دنده سنگین و به آهستگی حرکت کرده و از گاز دادن زیاد و شتاب گرفتن پرهیز کنید.

عوامل اصلی لیز خوردن خودرو

۱- تغییر ناگهانی جهت فرمان بدون در نظر گرفتن سرعت
۲- سرعت غیر مجاز
۳- ترمز ناگهانی
۴- نامناسب بودن سطح جاده خلاصه نمود
لیز خوردن بر سه نوع است:
۱- لیز خوردن چرخ های عقب در سر پیچ و یا در اثر سرعت زیاد که می بایست در این حالت از ترمز کردن خودداری کرد و فرمان را به سمتی که لیز خورده بچرخانید و گاز ندهید گرفتن کلاج در این مورد مفید نیست .
۲- لیز خوردن چرخ جلو که در اثر فرمان ناگهانی و سرعت ایجاد می شود و برای جلوگیری از آن باید از گاز دادن خودداری کرده و با استفاده از فرمان چرخ های جلو را در حالت مستقیم قرار دهیم .
۳- خطرناکتر از همه لیز خوردن هر چهار چرخ است. در این مورد راننده با وحشت حس می کند که سرعتش زیاد شده و بدون اختیار پا را روی ترمز می گذارد و همین موضوع سبب بیشتر لیز خوردن خودرو می گردد، که البته این کار نیاز به خونسردی و دقت کافی دارد ولی تا حد امکان از لیز خوردن جلوگیر می کند .

برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی می توان با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و افزایش میزان مهارت در رانندگی و تعمیر و نگهداری مداوم و به موقع از اتومبیل سیستم های ترمز فرمان و استفاده از لاستیک های سالم و دقت لازم هنگام رانندگی و رعایت فاصله طولی و پیش بینی وضعیت های ممکن برای خود و حتی خودروی مقابل در مواجهه با موارد غیر مترقبه و نحوه عکس العمل مناسب اقدام نمود. با توجه به این که لحظات اولیه بارندگی لغزندگی سطح جاده به علت وجود مخلوط آب و خاک و سایر موارد روی آسفالت بسیار بالا بوده و می بایست در این موقع دقت لازم را در امر رانندگی مبذول داشت .

علت لیز خوردن هنگام ترمز چیست..!

یکی از مهمترین مشکلاتی که راننده ها در حین ترمزگرفتن با آن مواجه می شوند، سر خوردن لاستیک های اتومبیل می باشد. البته در نظر داشته باشید که آیتم های بسیار مختلفی در این امر دخیل هستند که شما می توانید از نزدیک با آیتم های موثر در علت سر خوردن اتومبیل هنگام ترمز، آشنا شوید. مهمترین و اصلی ترین علت سر خوردن خودرو هنگام ترمز گرفتن، عبارتند از:

برای توصیه های بیشتر می توانید به اینستاگرام امداد خودروی ارومیه سر بزنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]