مراحل اخذ معاینه فنی چیست؟

مراحل اخذ معاینه فنی

مراحل اخذ معاینه فنی را در این مقاله از سایت ” امداد خودرو ارومیه ” بررسی خواهیم کرد:

مراحل اخذ معاینه فنی خودرو

اگر خودروی شما عمری بیش از ۴ سال دارد باید طبق قانون هرساله اقدام به اخذ معاینه فنی به منظور تایید سلامت فنی وسیله‌نقلیه‌تان کنید. در غیر این‌صورت با جریمه روبرو خواهید شد. اما پیش از آن نیاز است بدانید که مدارک مورد نیاز معاینه فنی خودرو کدام موارد است؟

پس از تعیین مرکز مورد نظر و دریافت نوبت به مرکز مذکور مراجعه کنید و مراحل معاینه فنی را به ترتیب زیر انجام بدهید:

  • در ابتدای ورود اطلاعات کارت خودروی شما با یک دوربین پلاک‌خوان ثبت و اطلاعات شخصی‌تان در سامانه معاینه فنی درج خواهد شد.
    در این مرحله خودروی شما بازرسی چشمی و به طور کلی بررسی خواهد شد. در اولین گام موارد زیر بررسی می‌شود:
  • بررسی چراغ‌ها که شامل چراغ‌های نور پایین و بالا، چراغ راهنما و چراغ عقب (خطر، ترمز، دنده عقب، چراغ پلاک) است.
  • بررسی شیشه‌ها و آینه‌ها
  • وضعیت لاستیک‌ها
  • وضعیت کمربند ایمنی
  • بررسی صدای اگزوز و دود خروجی از آن
  • برف پاک‌کن
  • استاندارد ظاهر خودرو (مانند دفرمگی و پوسیدگی بدنه، متعلقات اضافی بدنه)

بررسی آلاینده های خروجی

در این مرحله خودروی شما در دور آرام کار می‌کند تا میزان دود و آلایند‌های خروجی آن تست شود.

تست کمک فنر

یکی از عوامل مهم در تصادفات رانندگی عدم عملکرد صحیح کمک فنرهاست. از این‌رو تست کردن کمک فنرها یکی از اساسی‌ترین مراحل معاینه فنی به حساب می‌آید. در این بخش کارایی هر کدام از کمک فنر‌ها به کمک دستگاه انجام می‌شود و نتیجه تست به دو صورت عددی و گرافیکی نمایش داده می‌شود.

مراحل اخذ معاینه فنی

بررسی ترمزها

یکی از مهم‌ترین مراحل معاینه فنی بررسی شتاب و قدرت ترمز‌ها (ترمز اصلی و ترمز دستی) به منظور ارزیابی کارایی سیستم ترمز است.

بررسی سیستم تعلیق

در این قسمت با تحت فشار قرار دادن سیستم تعلیق میزان عملکرد آن بررسی می‌شود. سیستم تعلیق خودرو‌ها از تعدادی قطعه ساخته شده است و در صورتی که اتصال این قطعات مناسب نباشد، ممکن است برای شما حادثه آفرین شود. به همین منظور نحوه اتصال این قطعات با جلوبندی خودرو بررسی می‌شود تا اگر ضعفی در اتصال آن‌ها وجود داشته باشد، مشخص شود.

صدور گواهی معاینه فنی

بعد از طی تمامی مراحل معاینه فنی در صورتی که خودروی شما در تمامی تست‌ها پذیرفته شده باشد، برگه معاینه فنی برای شما صادر خواهد شد.

مدارک لازم برای معاینه فنی

مدارک لازم برای معاینه فنی در زمان دریافت معاینه فنی برای خودرو لازم است. پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد الزام به دریافت معاینه فنی برای خودروها، اعلام کرده است که تمام خودروهای سواری داخلی و خارجی که سن آنها از ۴…

اهمیت معاینه فنی

همه ساله با فرا رسیدن فصل سرد و شکل‌گیری پدیده وارونگی هوا، بحث آلودگی هوا بار دیگر تبدیل به تیتر داغ محافل می‌شود. مانند همیشه نیز متهم ردیف اول خودروها هستند. اگرچه بارها این اعتراض از سوی خودروسازان مطرح شده است که بخش عمده‌ای از آلودگی هوا به تقصیر کیفیت خودرو است و بخش دیگر ناشی از منابع دیگر، ولی باز هم این خودروها هستند که فشار اصلی را متحمل می‌شوند.

از چند سال پیش شهرداری‌های کشور با تاسیس مراکزی موسوم به معاینه فنی اقدام به غربالگری خودروی ناسالم از محصولات سالم کرد‌ه‌اند. بر این اساس طبق استانداردهای مدون و با استفاده از دستگاه‌های ویژه، نقایص فنی و ظاهری خودروها (در صورت وجود داشتن) بررسی و برای رفع نقص به راننده اعلام می‌شوند.

عمده دلیل مردودی خودروها در هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی مربوط به گازهای خروجی و بحث آلایندگی آن‌هاست. در رتبه‌های بعدی عیوب ظاهری و وجود مشکل در ترمزها باعث عدم تایید فنی آن‌ها می‌شود.

تست معاینه فنی شامل چه مواردی است؟

در این تست موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد:
  • ایمنی خودرو
  • کارایی سیستم ترمز خودرو
  • سلامت ظاهر خودرو

چه خودرو‌هایی مشمول طرح اجباری معاینه فنی خودرو هستند؟

با توجه به تعریف سازمان استاندارد کشور خودرو‌های ساخت داخل و خارج که ۴ سال از عمر تولید آن‌ها می‌گذرد، ملزم به داشتن برگ معاینه فنی هستند؛ بنابراین سن معاینه فنی خودرو در سال ۹۹ شامل این سه گروه است:

  • خودرو‌های داخلی تولید سال ۱۳۹۴ و قبل از آن
  • خودرو‌های وارداتی تولید سال ۲۰۱۵ و قبل از آن
  • خودرو‌های عمومی و تاکسی سال ۹۷ و قبل از آن