مزایای گاز نیتروژن در تایر چیست؟

مزایای گاز نیتروژن در تایر

مزایای گاز نیتروژن در تایر خودرو چیست؟ استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک باعث تنظیم فشار باد درون تایر و تاثیر مستقیم بر روی مصرف سوخت و کاهش سرو صدای منتقل شده به اتاق می شود. در این مقاله از سایت “امداد خودرو ارومیه” قصد داریم به برخی از مزایای گاز نیتروژن در تایر خودرو بپردازیم:

مزایای گاز نیتروژن در تایر

گاز نیتروژن به دلیل اینکه از هوای معمولی سبک تر است، باعث کاهش وزن باد لاستیک ها و کاهش مصرف سوخت می گردد. در این قسمت به سایر مزایای مهم این گاز اشاره خواهیم کرد:

  1. استفاده از گاز معمولی برای تایر خودرو به دلیل داشتن اکسیژن، باعث ایجاد رطوبت در داخل لاستیک می شود. به همین دلیل با حذف آن، رطوبت از بین رفته و اثر خورندگی سیم های فولادی کاهش می یابد. همین امر باعث می شود عمر لاستیک ها افزایش یابد.
  2. مولکول های نیتروژن نسبت به اکسیژن بزرگ تر بوده و احتمال خروج آن ها از تایر و کاهش فشار باد لاستیک کمتر است.
  3. نیتروژن از ترکیدگی لاستیک ها در روزهای گرم تابستان جلوگیری کرده و انبساط درون لاستیک با استفاده از نیتروژن، کمتر رخ می دهد.
  4. میزان تغییرات فشار در باد لاستیک هایی که شامل نیتروژن هستند، کمتر از هوا است. هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت بوده که میزان فشار آن با تغییرات دمایی بیشتر تغییر می کند.
  5. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو ها عدم نیاز به تکرار تنظیم بادها لاستیک است.
  6. استفاده از گاز نیتروژن برای خودروهای نظامی و صنعتی ضروری است. چرا که گاز نیتروژن بر خلاف اکسیژن در موارد احتراق، به آتش سوزی کمکی نمی کند.
  7. ترکیدگی لاستیک با استفاده از گاز نیتروژن به صورت قابل توجهی کمتر از باد معمولی است.
  8. گاز نیتروژن دوستدار محیط زیست بوده و ضمن اینکه بر روی مصرف سوخت تاثیر مثبتی می گذارد، می تواند از ایجاد آلودگی های بیشتر جلوگیری کند.

مزایای گاز نیتروژن در تایر

معایب گاز نیتروژن در تایر

گاز نیتروژن علی رغم مزایای بسیاری که دارد، دارای معایبی نیز است: در این قسمت به برخی از معایب آن خواهیم پرداخت:

  1. پر کردن تایر با باد نیتروژن در مقایسه با پر کردن آن با باد معمولی بسیار پرهزینه است.
  2.  سرویس و نگهداری تایر خودرو نیاز به سرویس و نگهداری همیشه وجود دارد. اینکه شما تایر خودروی خود را از نیتروژن پر کرده اید دلیل نمی‌شود که فشار آن را چک نکنید بلکه همچنان باید حواستان به فشار باد باشد.
  3. باد نیتروژن را در هر جایی نمی‌توان به راحتی یافت و این خود یکی از محدودیت‌هایی است که در پیش روی طرفداران استفاده از نیتروژن وجود دارد.

استفاده از باد نیتروژن برای چه خودروهایی توصیه می شود؟

با توجه به مواردی که در بالا اشاره کردیم شما می‌توانید تصمیم بگیرید که بر اساس نیاز خود آیا باد نیتروژن مناسب خودرو شماست یا نه. اگر اهل رانندگی با سرعت بالا هستید و اگر در نزدیکی شما آپاراتی وجود دارد که مطمئن هستید در طولانی مدت باد نیتروژن خواهد داشت، استفاده از این باد برای لاستیک شما گزینه خوبی است اما اگر به تعمیرگاهی در نزدیکی خود که باد نیتروژن دارد دسترسی ندارید، بهتر است لاستیک‌های خود را از باد معمولی پر کنید و با چک کردن مداوم باد لاستیک‌ها، بهتر از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: دلایل کاهش شتاب خودرو