چرا ماشین جوش می آورد؟ همانطور که می دانید یکی از مشکلات عمده ای که می تواند باعث آسیب های جدی به خودرو و قطعات آن شود، جوش آوردن ماشین است. این معضل بسیاری از رانندگان را درگیر کرده و می تواند باعث کارکرد غیر صحیح موتور شود. اما علت جوش آوردن خودرو چیست؟ و با چه راهکاری هایی می توان از این مشکل جلوگیری کرد: در این مقاله از سایت” امداد خودرو ارومیه” قصد داریم به بررسی این سوالات بپردازیم. پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید:

چرا ماشین جوش می آورد؟

منظور از جوش آوردن ماشین همان به جوش آمدن آب رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور است که در نتیجه باعث افزایش بیش از حد دمای موتور خودرو می شود. در این حالت مایع خنک کننده به نقطه جوش خود رسیده و دیگر قادر به خنک کردن موتور نیست. این مشکل علاوه بر آسیب به قطعات خودرو می تواند هزینه هنگفتی برای تعمیر ایجاد کند. در صورت مواجه با آن بهتر است اقدامات لازم را انجام داده و با قرا دادن خودرو در مکانی امن، سرعت خنک کردن موتور را افزایش دهید. در قسمت زیر به برخی از مهم ترین دلایل جوش آوردن خودرو اشاره خواهیم کرد:

خرابی رادیاتور خودرو

یکی از رایج ترین دلایل جوش آوردن خودرو، خرابی رادیاتور می باشد. خرابی رادیاتور با نشانه هایی مانند شکستگی، گرفتگی، ترک خوردگی و … همراه می باشد که می تواند راندمان رادیاتور را کاهش دهد. در نتیجه دمای مایع خنک کننده افزایش یافته و باعث داغ شدن موتور می گردد.

عدم کارکرد صحیح فن رادیاتور

یکی دیگر از دلایل جوش آوردن ماشین درست کار نکردن فن رادیاتور است. فن رادیاتور با چرخش خود منجربه هدایت هوا به سمت رادیاتور و در نتیجه خنک کردن آب رادیاتور می شود. در صورتی که عملکرد این قطعه با مشکل روبرو شود روند کاهش دما موتور نیز به درستی انجام نشده و در نهایت موتور خودرو جوش می آورد.

چرا ماشین جوش می آورد؟

استفاده از مایع خنک کننده نامرغوب

نامرغوب بودن آب رادیاتور یکی دیگر از مهم ترین دلایل جوش آوردن ماشین است. اگر آب رادیاتور شما استاندارد نباشد و نقطه جوش پایین تر یا حتی در حد آب معمولی یعنی ۱۰۰ درجه سانتی گراد داشته باشد، حرارت آن سریع بالا رفته و به نقطه جوش می رسد. در نتیجه موتور خودرو خنک نشده و ماشین جوش خواهد آورد.

بیشتر بدانید: سوراخ شدن اگزوز

حجم مایع خنک کننده

اصلی ترین عنصر تاثیر گذار در سیستم خنک کنندگی خودرو آب رادیاتور یا دقیق تر مایع خنک کننده آن است. توجه داشته باشید که مایع خنک کننده رادیاتور همیشه باید در حد مشخصی باشد و کم و زیاد نشود و همچنین از مایع خنک کننده مناسب و باکیفیت در آن استفاده شود. کم یا زیاد بودن حجم آب در سیستم خنک کننده ماشین موجب می شود تا راندمان این سیستم کاهش یافته و در نتیجه موتور ماشین به خوبی خنک نشود و این اتفاق در زمانی که خودرو زیر فشار باشد منجربه جوش آوردن ماشین خواهد شد.

خرابی ترموستات

ترموستات ماشین دمای آب رادیاتور را اندازه گیری کرده و در صورتی که دمای آن از حدی افزایش یابد شدت گردش آب رادیاتور را افزایش خواهد داد. با ایجاد مشکل در این قسمت، مانع گردش آب می شود.

ذرات ریز و گرد و غبار

وجود ذرات ریز، گرد و غبار، قطعات زنگ زده، تکه لوله های فرسوده، رسوب آب و همچنین ذرات آلوده به مرور زمان منجر به گرفته شدن مسیر و مجرای جریان آب رادیاتور شده و بعد از مدتی آن را مسدود می‌کند. در این حالت، سیستم خنک کننده به درستی کار خود را انجام نداده و دمای موتور بالاتر از حد معین رفته و ماشین جوش می‌آورد.

نکاتی ایمنی در هنگام جوش آوردن خودرو

برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

نشانه های جوش آوردن چیست؟

  • خروج دود از دریچه کولر و زیر موتور
  • بالا رفتن آمپر
  • بخار خروجی از کاپوت
  • کاهش عملکرد موتور

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۱]