کاربرد اکسل خودرو چیست؟ اکسل یکی از اجزای مهم خودرو می باشد که برای نصب چرخ ها و متصل کردن آن ها به سیستم حرکتی خودرو به کار می رود. در این مقاله قصد داریم به کاربرد این اجزای مهم و علایم خرابی آن اشاره کنیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

اکسل خودرو چیست؟

اکسل خودرو یکی از قطعات ثابت خودرو محسوب می شود که در بر گیرنده چرخ ها و حجم زیادی از شاسی اتومبیل است، این قطعه با دریافت نیرو و انرژی از گیربکس، آن را به چرخ ها منتقل کرده و باعث چرخش آن ها می شود. محورها اجزای اساسی هر وسیله نقلیه هستند و در سه نوع اصلی قرار دارند: محور جلو، محور عقب و انتها. محورهای موجود در یک اتومبیل به نوع خودرو بستگی دارد. وسایل نقلیه بزرگتر مثل اتوبوس و تریلی که چرخ بیشتری دارند ممکن است محورهای بیشتری داشته باشند.

کاربرد اکسل خودرو

وظایف و کاربرد اکسل خودرو چیست؟

از وظایف اکسل خودرو، انتقال نیرو به چرخ ها، مکانیزم فرمان، کاهش دور چرخ ها و … است. علاوه بر این، اکسل وظیفه تحمل وزن خودرو، سرنشینان و بار آن را هم بر عهده دارند و از این رو بسیار مقاوم و مستحکم ساخته می‌شوند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که طول عمر این قطعه بسیار بالاست. اما در هر حال عواملی وجود دارند که می‌توانند موجب خرابی یا شکستگی آن‌ها شوند.

علائم خرابی اکسل خودرو

خرابی اکسل خودرو می‌تواند مشکلات جدی در رانندگی و کنترل خودرو ایجاد کند. برخی از علائم خرابی اکسل خودرو عبارتند از:

کاربرد اکسل خودرو

مطالعه بیشتر: علت خرابی سنسورهای خودرو

صداهای غیرعادی

صدای تق تق یا کلیک کردن به خصوص هنگام چرخش به چپ یا راست. صدای زوزه یا ناله هنگام شتاب گیری یا کاهش سرعت.

لرزش خودرو

لرزش در فرمان یا کل خودرو به خصوص در سرعت‌های بالا. لرزش در هنگام ترمز گرفتن.

کشش خودرو به یک سمت

خودرو به یک سمت خاص کشیده می‌شود، که می‌تواند نشان دهنده مشکل در اکسل باشد.

سایش نامتقارن لاستیک‌ها

سایش غیر معمول و نامتقارن لاستیک‌ها که نشان دهنده توزیع نابرابر وزن به دلیل خرابی اکسل است.

مشکلات در چرخش

سختی یا ناهنجاری در چرخش فرمان.محدودیت در دامنه چرخش.

روغن ریزی

نشت گریس یا روغن از اکسل که می‌تواند به دلیل ترک یا خرابی مهر و موم‌ها باشد.

کاربرد اکسل خودرو

احساس شل بودن فرمان

احساس شل بودن یا بازی زیاد در فرمان که می‌تواند به خرابی بوش‌ها یا مفاصل اکسل اشاره کند.

صدای ضربه

صدای ضربه یا کوبش در هنگام عبور از دست‌اندازها یا جاده‌های ناهموار.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، بهتر است خودرو را به مکانیک مجرب نشان دهید تا مشکل را بررسی و رفع کند. ادامه رانندگی با اکسل خراب می‌تواند خطرناک باشد و به سایر اجزای خودرو نیز آسیب برساند.

 

مطالعه بیشتر: علت بالا نیامدن آمپر آب خودرو

هر ماشین چند اکسل دارد؟

تعداد اکسل‌های یک ماشین به نوع و مدل آن بستگی دارد. در زیر چند نمونه از انواع خودروها و تعداد اکسل‌های معمولی آن‌ها آورده شده است:

خودروهای سواری: معمولاً دارای ۲ اکسل هستند (یکی در جلو و یکی در عقب)

کامیون‌ها و وانت‌ها: معمولاً دارای ۲ اکسل هستند. برخی مدل‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر ممکن است ۳ یا بیشتر اکسل داشته باشند.

کامیون‌های سنگین و تریلرها: معمولاً دارای ۳ تا ۵ اکسل هستند. تریلرهای بزرگ و کامیون‌های باری سنگین ممکن است تا ۱۰ اکسل یا بیشتر داشته باشند.

اتوبوس‌ها: معمولاً دارای ۲ یا ۳ اکسل هستند.

وسایل نقلیه ویژه: بسته به نوع کاربرد، ممکن است تعداد اکسل‌های متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، ماشین‌های راهسازی و ماشین‌های نظامی معمولاً تعداد بیشتری اکسل دارند.

نتیجه گیری

همان‌طور که گفته شد اکسل ماشین به عنوان یک سیستم نگهدارنده چرخ‌ها به شمار می رود و گاهی اوقات خرابی برخی قطعات این سیستم باعث اختلال در حرکت خودرو می شود. با توجه به وظیفه مهم اکسل در سیستم تعلیق خودرو هنگام دست انداز و ناهمواری ها، بایستی تعمیر و تعویض قطعات آن به درستی انجام بگیرد.

شما عزیزان در صورت مشاهده هر گونه مشکل و علایم خرابی در اکسل خودرو می توانید در هر ساعت از شبانه روز با امداد خودرو فرامرز ارومیه تماس بگیرید، تا در سریع ترین زمان ممکن توسط تعمیرکار حرفه ای، مشکل خودروتان بررسی و در صورت نیاز تعمیر و تعویض شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۳]