زمان تعویض روغن موتور یکی از نکات مهمی است که حتما باید به  آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

زمان زمان تعویض روغن موتور را میدانید؟

روغن موتور، یکی از مهم ترین نیازهای هر خودرو برای داشتن عملکرد مناسب است. موتور خودرو، همچون قلب تپنده آن است و بی‌توجهی به آن، خسارات جبران ناپذیر بسیاری را به خودرو شما وارد می‌کند.

یکی از راه‌های بهبود عملکرد موتور خودرو و افزایش طول عمر آن، استفاده از روغن موتور مناسب است.

عمر موتور خودرو شما تا حد زیادی به نوع روغن موتوری که استفاده می‌کنید بستگی دارد؛ بنابراین برای افزایش عمر موتور خوردو، باید از روغن‌ موتور باکیفیت و مناسب با خودروی خود استفاده کنید.

با این تفاسیر، انتخاب یک روغن موتور مناسب برای خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.یرای دیدن مطالب بیشتر از ما به سایت امداد خودرو ارومیه مراجعه کنید.

 

چه زمانی روغن موتور خودرو را عوض کنیم؟

به طور کل بعد از پیمودن هر ۳۰۰۰ کیلومتر یا هر سه ماه یک بار روغن موتور خود را عوض کنید، ولی اینکه چه زمانی روغن موتور را عوض کنید درکل باید بگویم به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.ولی خودرو‌های مختلف با توجه به نحوه کارکرد و نوع ماشین ،زمان های متفاوتی در تعویض روغن وجود دارد در مجموع باید بگویم که حتی اگر از خودروی‌ خود استفاده زیادی نکرده اید خوب است حداقل سالی دو بار به تعویض آن اقدام کنید.

نشانه های زمان تعویض روغن موتور

  1. دود اگزوز
  2. احساس کردن بوی بد روغن در ماشین
  3. رنگ تیره بیش از حد روغن وکثیف بودن آن
  4. صدای زیاد موتور

از علائم هشدار دهنده و مهم برای تعویض روغن، خروج دود از لوله اگزوز ماشین است. دلیل آن این است که شاید یکی از قطعات موتور دچار نقص باشد و همچنین اگر بوی روغن از ماشین را احساس کنید میتواند به دلیل نشت روغن باشد.

نکته مهم دیگر:با زیاد شدن سن روغن، به دلیل وجود ذرات از موتور، رنگ روغن به صورت تیره تر در می آید که این هم نشانه ای برای فرا رسیدن تعویض روغن موتور شماست.

وظایف روغن موتور

همان‌طور که عنوان شد مهم‌ترین وظیفه روغن موتور، روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات موتور است، اما روغن موتور وظایف دیگری نیز برعهده دارند که اکثر افراد با آن‌ آشنا نیستند. این وظایف عبارتند از:

خنک‌کننده :روغن موتور تا حدودی به خنک‌کنندگی موتور نیز کمک می‌کند، به‌ این حالت که گرمای بدنه موتور را جذب کرده و به دیواره خارجی آن منتقل میکند.

آب‌بندی:  با ایجاد یک لایه نازک بین سیلندر و پیستون، مانع نفوذ آب شده و به طور کل می توان گفت به‌عنوان یک سیستم آب‌بندی عمل می‌کند.

ضربه‌گیری: قطعات متحرک موتور در هنگام روشن بودن آن ، ضرباتی را به هم وارد می‌کنند که روغن تا حدودی این ضربات را دفع و کنترل میکند.

روانکاری و کاهش اصطکاک:این عمل روغن موتور باعث بهبود و راندمان موتور می شود.تمیز نگه داشتن قطعات خودرو جلوگیری از تولید کف از وظایف مهم دیگر روغن موتور است.

زمان تعویض روغن موتور

علایم کم شدن روغن موتورچیست؟

شاید در نگاه اول کاهش روغن موتور برای شما نگران کننده باشد ولی اصلا اینگونه نیست چرا که  امری کاملا طبیعی بوده وحتی نشانه ی از عملکرد موثر و صحیح روغن است.

ولی باید به این نکته هم توجه کرد که که کاهش بیش اندازه روغن می‌تواند آسیب زا باشد و باید به آن توجه کرد.

از علایم  کم شدن روغن موتور ماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. اوجود صدا در موتور
  2. سفت شدن دنده
  3. کم کردن شتاب خودرو
  4. روشن بودن چراغ روغن

دلایل کم شدن روغن موتور کدام است؟

زمان تعویض روغن موتور امداد خودرو ارومیه

 

چگونه بفهمیم روغن موتور اصل است یا خیر؟

با توجه به نکات گفته شده می توان از اصل بودن روغن موتوری ک قصد خرید آن را داریم پی برد چرا که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر روغن موتور اصل نباشد خسارت هایی را به بار می آورد که شاید قابل حل نباشد پس باید درهنگام خرید آن بسیار هوشیار باشیم.

توجه به این نکات به شما کمک خواهد کرد.

بهترین برند های روغن موتور ایرانی کدام اند؟

برندهایی مثل نفت پارس، برند بهران، اسپیدی و …  بسیار معتبر می باشند و از بهترین برند هایی است که در ایران مشغول به فعالیت هستند.

باآشنایی از هر کدام از این برندها می توان آنها را انتخاب کرده و از بین محصولات آن، روغن موتوری که ویژگی لازم و متناسب با خودروی شما را دارند انتخاب کنید.

در ابتدا به شما پیشنهاد میکنیم برخی از این برندها را بیشتر بشناسید.

شرکت نفت پارس نیز یکی از قدیمی ترین و بهترین  شرکت های نفتی در ایران است که از دهه ۳۰ شمسی تا کنون مشغول بوده است و روغن موتور های آن در بازار بسیار معروف هستند.

شرکت پالایشگاهی نفت ایرانول :شرکت نفت ایرانول با تنوع محصولی بالا و  تولید انواع روانکار ها بسیار معتبر و معروف می باشد.

برند شرکت نفت بهران :این شرکت با پالایشگاه بسیار قوی و موثر و حجم تولید بسیار زیاد، مدت هاست که مشغول تولید انواع روانکارهای خودرو می باشد.

 

جمع بندی

بنا به آنچه در  مقاله گفته شد و با توجه به توضیحات تا حد زیادی شما را با برخی ویژگی ها و باید و نباید های روغن موتور آشنا کردیم و همچنین برندهای معتبر و مختلف روغن موتور در ایران را به شما معرفی نمودیم برای ارتباط بیشتر با ما به صفحه اینستاگرام امداد خودرو ارومیه مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]