قفل شدن یا گیرپاژ موتور چیست ؟

گیرپاژ زمانی در یک ماشین و به صورت دقیق تر در موتور آن رخ می دهد، که موتور در شرایط خاصی قرار گرفته، قفل نموده و از کار بیفتد.

 

 

گیرپاژ چیست؟

این رخداد هنگامی اتفاق می افتد که حرارت موتور زیاد شده و سیلندرها نمی توانند خود را سرد کنند. سرد نشدن سیلندرها سبب میشود، پیستون ها دچار انبساط شود که در نتیجه منجر به عدم امکان حرکت پیستون و نهایتا گیرپاژ می گردد.

 

دلایل قفل کردن موتور

وجود مشکل در روغن موتور

 

دلیل اصلی قفل شدن موتور، مشکلات مربوط به روغن است. روغن وظیفه روانسازی و تا حدودی خنک سازی موتور را دارد و به همین دلیل اگر روغن دچار مشکلی شود، اصطکاک بین قطعات و دمای آن ها افزایش می یابد و به همین دلیل قطعات دچار فرسایش شدید، شکستگی و یا تغییر حالت در نتیجه افزایش بیش از حد دما می شوند.

 

اگر نشانه های  زیر را در خودرو خود مشاهده کردید، احتمال دارد که روغن موتور خودرو شما کم باشد:

• استشمام بوی روغن سوخته در خودرو

• رفتن نشانگر فشار روغن بر روی ناحیه قرمز و یا روشن شدن چراغ خطر روغن

• گرم شدن بیش از حد و غیر طبیعی موتور خودرو

• افت عملکرد خودرو

• شنیده شدن صداهای غیر طبیعی از موتور خودرو مانند صدای ضربه زدن

 

عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی

وقتی که به مدت های طولانی از خودرو استفاده نشود و روغن در موتور خودرو گردش نکند، قسمت هایی از موتور خودرو دچار زنگ زدگی و خوردگی می شود و وقتی که این زنگ زدگی به قسمت های مهمی مانند داخل محفظه سیلندر برسد، باعث می شود که پیستون ها در جای خود گیر کنند و دیگر حرکت نکنند.

 

هیدرولاک و یا قفل شدن به دلیل آب گرفتگی موتور

اگر وارد آب با ارتفاع بالا شوید، ممکن است که آب از طریق دریچه تنفس هوا وارد محفظه پیستون شود و اگر این آب به اندازه ای زیاد شود که محفظه سیلندر را پر کند، موتور دیگر نمی تواند آن آب را خارج کند و به همین دلیل موتور قفل می شود.

 

کاهش سطح آب رادیاتور

یکی از دلایل داغ کردن موتور کم شدن سطح آب رادیاتور است. رادیاتور کار خنک کردن موتور را بر عهده دارد که آب یکی از بخش‌های مهم در آن است.

از همین رو شما باید به خوبی مراقبت سطح آب رادیاتور باشید تا موتور بی دلیل داغ نکند. هرچند که علت قفل شدن موتور فقط پایین بودن سطح آب روغن نیست اما مراقبت از آن یک امر ضروری است.

قفل شدن یا گیرپاژ موتور چیست ؟

نشانه های گیرپاژ موتور

زمانی که موتور قفل می‌کند نشانه‌هایی دارد که با توجه به آن می‌توانید عکس‌العمل مناسب را از خود نشان دهیدتا خسارت‌های وارده به حداقل برسد.

۱. چراغ چک روشن می شود.

۲. یک دود سفید که مایل به آبی است از اگزوز خارج می شود.

۳. یاتاقان زدن موتور

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]