نشت مایعات از زیر خودرو یکی از مشکلات جدی خودرو است که می‌تواند برای همه ما اتفاق بیفتد! این موضوع خسارات زیادی را به اتومبیل وارد می کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که مایعات خودرو را به‌ صورت مرتب چک کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید.
در این مقاله به علت نشت مایعات از زیر خودرو و تشخیص انواع روغن ریزی خواهیم پرداخت:

علت نشت مایعات از زیر خودرو

تشخیص منشا نشتی و علت مایعات خودرو از نکات بسیار مهم و ضروری برای حفظ سلامت ماشین است. نشتی روغن موتور و سایر مایعات می تواند نشان دهنده وجود ایرادات و مشکلات حیاتی در خودرو باشد. مایعات می توانند باعث ایجاد آلودگی در محل پارک خودرو شوند و پاک کردن محل آلودگی کار بسیار سختی است. بنابراین توصیه می شود به طور مرتب سطح مایعات را چک کرده و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. برای تشخیص علت نشت مایعات، باید مشخصات مایع نشت کرده را بررسی کرد: برخی از این مشخصات شامل: رنگ مایع، بو، کدری و شفافیت آن، محل نشت، غلیظ و رقیق بودن مایع و … است. از رایج ترین علت های نشت روغن از زیر خودرو، بالا رفتن عمر خودرو و روغن ریزی از قطعات پوسیده و ترک خورده است. دلیل بعدی می تواند شامل شل بودن پیچ، نبستن دقیق درب سوپاپ، تصادفات رانندگی و … باشد.

علت نشت مایعات زیر خودرو

انواع روغن ریزی خودرو

نشت روغن ترمز

روغن ترمز به رنگ زرد و آبی روشن است. غلظت آن متوسط بوده و معمولا در نزدیکی چرخ های خودرو و زیر پدال ترمز مشاهده می شود. راهکار مناسب برای جلوگیری از نشت روغن ترمز بهره گیری از سیالات با کیفیت بالا و برند معتبر است.

نشت روغن هیدرولیک

اگر روغن هیدرولیک کم باشد و یا سیستم آن دچار مشکل شود؛ چرخش فرمان به سختی انجام گرفته و به اصطلاح خشک می شود. روغن هیدرولیک به رنگ قرمز مایل به قهوه ای بوده و نشتی آن به ندرت اتفاق می افتد. آثار این نشتی را می توان روی چرخ خودرو و جعبه فرمان مشاهده کرد.

نشت بنزین

نشتی بنزین می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

علائم ریختن بنزین در زیر خودرو از قسمت باک بنزین تا جلو خودرو قابل مشاهده بوده و معمولا رقیق،آبکی و شفاف می باشد.

نشت ضد یخ و مایعات سیستم خنک کننده

مایعات خنک کننده خودرو معمولا به رنگ سبز می باشند. در صورت بروز مشکل در سیستم خنک کننده، موتور خودرو در معرض خطر قرار می گیرد. این مایع می تواند از قسمت رادیاتور، ترموستات و سر سیلندر سرریز شود.

نشت روغن گیربکس

در صورت خرابی سیستم گیربکس رنگ روغن آن از قرمز به قهوه ای تغییر می کند. بوی آن شبیه به بوی نفت می باشد. مهم ترین علایم خرابی و روغن ریزی گیربکس شامل موارد زیر است:

نکته: نشت روغن گیربکس معمولاً در گیربکس‌های اتوماتیک بیشتر است.

در آخر

همانطور که اشاره شد نشت مایعات می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای خودرو شما ایجاد کند. به همین دلیل شناخت انواع روغن ریزی و تشخیص علایم آن کمک زیادی در رفع این مشکلات می کند.

در صورت بروز هرگونه مشکلات در جاده می توانید با امداد خودرو ارومیه تماس بگیرید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]