زمان تعویض رینگ پیستون خودرو چه زمانی است؟ حلقه های موتور خودرو که باعث تنظیم فشار و مقدار روغن مصرفی خودرو می شوند، رینگ پیستون نام دارند. این قطعات برای عملکرد موتور ضروری بوده و تعویض به موقع آن ها اهمیت زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم علایم خرابی رینگ پیستون و زمان مناسب برای تعویض آن را بررسی کنیم:
در این از مقالات بخش بلاگ سایت امداد خودرو ارومیه تا انتها همراه ما باشید!
رینگ پیستون چیست؟
رینگ پیستون ها برای جلوگیری از خروج سوخت و هوای فشرده در زمان تراکم گاز در موتور خودرو استفاده می شوند. همانطور که گفته شد، رینگ پیستونها حلقههایی هستند که با عملکرد موتور در ارتباط بوده و اگر فرسوده شوند، مشکلاتی برای موتور ایجاد می کنند.
کاربرد رینگ پیستون چیست؟
وظایف اصلی رینگ پیستون شامل عایقبندی کامل سیلندر و همچنین پیشگیری از استهلاک بیشتر این قطعات یعنی سیلندر و پیستون است. درنتیجه رینگ پیستون خود نیاز به مقاومت بالا در برابر ضربات و تماس مداوم و مقاومت گرمایی بالایی دارد. به همین دلیل این قطعه را از فلزی مقاوم به گرما و ضربه میسازند. از سایر کاربرد های رینگ پیستون می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- پیشگیری از اصطکاک سطوح پیستون و جداره سیلندر و جلوگیری از فرسودگی آن ها
- پیشگیری از نفوذ روغن به محفظه احتراق
- عایق بندی محفظه احتراق و پیشگیری از نشت مخلوط سوخت و گاز از اطراف پیستون
- پیشگیری از نفوذ دود درون محفظه احتراق به سطح پایین پیستون و سیلندر
علائم خرابی رینگ پیستون چیست؟
- اگر از اگزوز خودرو دود زیادی خارج شود، احتمالا مشکل از خرابی رینگ پیستون است. وقتی رینگ پیستونها خراب میشوند، روغن موتور به داخل محفظه احتراق نشت میکند. این روغن همراه سوخت میسوزد و به همین دلیل دود خروجی از اگزوز غلیظ و خاکستری آبی است و بوی روغن سوخته میدهد.
- وقتی رینگ پیستونها فرسوده شوند، روغن به درون محفظه احتراق وارد میشود و در آنجا میسوزد. به همین دلیل خودرو روغن بسیار بیشتری مصرف میکند.
- فرسودگی رینگ پیستون ها باعث می شود موتور قدرتش را از دست بدهد و نمیتواند به خوبی شتاب بگیرد.
زمان تعویض رینگ پیستون خودرو
فرسودگی رینگ پیستون با گذشت زمان طبیعی است و مانند هر قطعه دیگری در خودرو، باید بعد از سپری شدن عمر مفیدشان آنها را تعویض کرد. بعضی از عوامل می تواند باعث خرابی سریع تر رینگ پیستون شود:
- سیلندر به اندازه کافی روغن کاری نشده باشد و به صورت خشک کار میکند.
- پوشش سیلندر ساییده شود.
- فاصله قطری بین پیستون و پوش سیلندر خیلی زیاد است.
- شعاع بالا و پایین پورت های اگزوز و دود در پوش سیلندر کافی نیستند. این باعث میشود وقتی رینگ از کنار لبههای پورتها میلغزد به آن شوک وارد شود.
چنانچه خودروی شما دچار علایم بالا شد، بهتر است رینگ پیستون خودرو را تعویض کنید. هزینه تعویض رینگ و پیستون کمی بالا است. چرا که مکانیک باید موتور را به طور کلی جدا کند و سیلندرها تعمیر شوند.
در صورت مشاهده هر گونه مشکل در خودرو خود با امداد خودرو ارومیه در تماس باشید.