سیستم ترمز اضطراری چیست و چگونه کار می کند؟ ترمز اضطراری یکی از مهم ترین پیشرفت هایی است که برای حفظ ایمنی و امنیت خودرو ها به وجود آمده است. این فناوری امروزه در خودرهای جدید نصب شده و در تست تصادف این خودرو ها مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس تحقیقات کارشناسان خودرو، سیستم ترمز اضطراری به دلیل کاهش میزان تصادفات و جلوگیری از آسیب های وارد شده، بسیار موثر است. در این مقاله از سایت “امداد خودرو ارومیه” قصد داریم شما را با اهمیت سیستم ترمز اضطراری آشنا کنیم:

سیستم ترمز اضطراری چیست؟

سیستم ترمز اضطراری برای جلوگیری از برخورد و کاهش شدت تصادفات کاربرد داشته و از آسیب هایی که می تواند منجر به مرگ شود، جلوگیری می کند. این فناوری برای جلوگیری از تصادفات، با سنسورهای خود موانع، عابرین پیاده، موتوسیکلت ها و … را تشخیص داده و از کروز کنترل تطبیقی برای افزایش ایمنی استفاده می کند. سیستم ترمز اضطراری با استفاده از نشانگرها و صداهای هشداری احتمال برخورد و گرفتن ترمز را به راننده اطلاع می دهد و اگر راننده نتواند ترمز را فشار دهد، به صورت خودکار ترمز می کند.

مزایای سیستم ترمز اضطراری

اگر بخواهیم درباره مزایای سیستم ترمز اضطراری خودرو صحبت کنیم باید به هر دو نوع ترمز اضطراری اشاره کنیم، یعنی ترمز دستی و خودکار. از مزایای ترمز دستی باید به ثابت نگه داشتن خودرو اشاره کرد. این ترمز با قفل کردن چرخ‌های عقب باعث می‌شود تا خودرو از جای خود حرکت نکند و ایمنی آن و دیگر عابران تامین شود. از مزایای ترمز اضطراری که به صورت خودکار عمل می‌کند می‌توان به کاهش خطر برخورد با مانع روبرو و افزایش قدرت توقف اشاره کرد. خودروسازان اغلب این عملکرد را با کروز کنترل تطبیقی نیز همراه می‌کنند.

سیستم ترمز اضطراری

اهمیت سیستم ترمز اضطراری چیست؟

البته که مجموعه‌ای مانند تسلا، مدت‌ها است که فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی را با صنعت خودروسازی درهم آمیخته است؛ با این حال، سیستم AEB نمونه‌ای از هوش مصنوعی است که ضمن ارزان بودن، بسیار رایج و کاربردی است. براساس آمار بسیاری از تصادفات جاده‌ای با ضریب خطای زیر پانزده درصد به وقوع می‌پیوندند؛ این بدان معنا است که، اگر راننده می‌توانست حواسش را فقط کمی بیشتر جمع کند، احتمال بروز حادثه به صفر می‌رسید.

چه زمانی باید از ترمز اضطراری خودرو استفاده کنیم؟

پیشتر هم اشاره کردیم که نام نهادن ترمز اضطراری خودرو روی ترمز دستی، دلیلی بر این نیست که فقط باید در مواقع اضطرار از آن استفاده کنید. شما باید هر بار که پارک می‌کنید از ترمز دستی ماشین خود استفاده کنید.

یعنی اگر هر روز با ماشین شخصی سر کار می‌روید، حداقل روزی دو بار از این ترمز استفاده کنید. به سطح شیب زمین نگاه نکنید، فرقی نمی‌کند روی تپه باشید یا زمینی هموار و مسطح، گیربکس اتوماتیک دارید یا ماشین شما گیربکس دستی دارد، مهم نیست که در یک روز آفتابی و هوای مطبوع رانندگی می‌کنید یا در شرایط جوی نامساعد، شما «باید» هنگامی که خودرو را متوقف می‌کنید، اهرم ترمز دستی را بالا بکشید.

هدف از سیستم ترمز اضطراری

بنابراین هدف این سیستم کاهش شدت تصادفات بود و نه اینکه از تصادف با سرعت بالا جلوگیری کند. با این حال، میزان تصادفات ولوو ایکس‌سی۶۰، ۲۳ درصد کمتر از سایر خودروهای شاسی‌بلند بود.

سرعت پیشرفت فناوری ترمز اضطراری از سال ۲۰۰۸ به بعد افزایش پیدا کرده است. سیستم اولیه ایمنی شهری از سنسور لیدار استفاده می‌کرد. اما در حال حاضر سیستم‌های ترمز اضطراری از رادار و دوربین و یا ترکیبی از این دو برای ترمزگیری در سرعت‌های بالا استفاده می‌کنند.

سیستم‌های ترمز اضطراری جدید نه‌تنها هوشمندتر شده‌اند، بلکه قدرت ترمز بیشتری نیز دارند. نیروی ترمز سیستم‌های AEB اولیه ۰.۵-۰.۶G بود، در صورتی که نیروی ترمزهای مدرن به ۱G رسیده است

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]