ایربگ خودرو چیست؟ اهمیت وجود ایربگ در ماشین چیست؟ همانطور که می دانید ایربگ در ماشین ها برای استاندارد سازی خودرو اهمیت بالایی داشته و از آسیب های وارد شده به سرنشینان هنگام حوادث رانندگی جلوگیری می کند. طراحان خودرو امروزه با پیشرفت تکنولوژی آپشن های زیادی را به ماشین ها اضافه کرده اند، که یکی از مهم ترین آن ها کیسه هوایی می باشد. این آپشن به عنوان یکی از ایده های ایمن برای رانندگی بی خطر ارائه شده است. در این مقاله از سایت “امداد خودرو ارومیه” قصد داریم با ایربگ خودرو و ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم:

ایربگ خودرو چیست؟

کیسه‌ هوا یا ایربگ خودرو یکی از مهم ترین نوآوری ها در زمینه ایمنی خودرو می باشد. این وسیله هنگام تصادفات رانندگی از از باد پر شده و مانند محافظ بین سرنشینان و خودرو عمل می کند. کیسه های هوایی بعد از کمربند های ایمنی به عنوان یکی از مهم ترین وسیله ها برای ارتقای ایمنی خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. کیسه هوای ماشین تقریباً در تمام خودروهای جدید وجود دارد و استفاده از آن را برای سرنشینان و راننده تبدیل به قانون شده است. تا جایی که وجود کیسه‌ هوا در خودروها به منظور کسب استانداردهای ایمنی الزامی است. کیسه‌های هوا اکنون متنوع‌تر از قبل هستند و خودروسازان برای کسب امتیاز بهتر محصولات‌ شان در بخش ایمنی همواره سعی در بهینه‌سازی آن‌ها دارند. در ادامه مطلب به نحوه عملکرد ایربگ خودرو خواهیم پرداخت:

نحوه عملکرد ایربگ خودرو

کیسه های هوایی تعبیه شده در خودرو ها از یک سیستم کنترل الکریکی و ژنراتور گاز تشکیل شده اند. برای پر شدن ایربگ ها از ترکیباتی مانند آزید سدیم استفاده می کنند. این ترکیب، با افزایش فشار در داخل کیسه هوایی، باعث پر شدن سریع آن می شود. البته سدیم آزید یک ماده سمی است به همین دلیل امروزه خودروسازان به دنبال جایگزین های مناسبی برای آن هستند.

با برخورد خودرو به جسم خارجی و هنگام تصادفات رانندگی، سنسور های تعبیه شده بر اساس داده باعث می شود تا سیستم کنترل الکتریکی ، ژنراتور گاز را فعال کند. در نتیجه کیسه هوایی از گاز پر شده و مانع از برخورد سرنشینان و راننده به شیشه می شود. تمام این فرایند در چند ثانیه رخ می دهد. بعد از فعال شـدن کیسه‌های هوا، گاز به اجزای سازنده آن (نیتروژن و سدیم) تجزیه شده و از سوراخ‌های مخصوصی خارج می‌شود تا از بروز آسیب اضافی جلوگیری کند.

ایربگ خودرو چیست؟

قطعات ایربگ خودرو

کاربرد ایربگ خودرو چیست؟

هنگام تصادفات جاده ای، خودرو به سرعت متوقف می شود. به همین دلیل سرنشینان تحت تاثیر نیروی ضربه وارد شده به خودرو قرار گرفته و به جلو پرت می شوند. درصورت استفاده‌ کمربند ایمنی توسط آن‌ها، احتمال آسیب تقریبا به پیشانی، چانه و گردن‌ محدود می‌شود. این آسیب معمولا ناشی از برخورد سرنشین با جلو داشبورد و راننده با فرمان است. در این مواقع، کیسه‌ هوا کارایی خود را به رخ می‌کشد و باز شدن به موقع، شدت ضربه را متوجه بخش‌های بدن که مقاومت بیشتری دارند می‌کند و فشار وارده بر گردن و پیشانی را که از حساسیت بیشتری برخوردارند کاهش می‌دهد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]