رسوب رادیاتور خودرو چه خطراتی دارد؟ چرا داخل رادیاتور رسوب می گیرد؟ رادیاتور ماشین بعد از مدتی دچار رسوب شده و با گذشت زمان، میزان آن بیشتر می شود. به همین دلیل پس از مدتی باید به رسوب زدایی آن اقدام کرد. برای این منظور می توان از جرم گیر رادیاتور خودرو و سایر روش ها اقدام کرد. در این مقاله از سایت “امداد خودرو ارومیه” بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت:

رسوب رادیاتور خودرو به چه معناست؟

همانطور که می دانید، بعد از مدتی که موتور خودرو کار می‌کند، رسوباتی ناشی از آب در بخش‌های مختلف ماشین از جمله رادیاتور جمع می‌شوند. بنابراین برای بالا بردن سطح عملکرد موتور خودرو و خنک نگه داشتن آن باید مراحل رسوب‌گیری رادیاتور ماشین را با استفاده از محلول شستشوی رادیاتور ماشین و سایر روش ها انجام داد. برای اضافه کردن آب به داخل رادیاتور باید ابتدا آب را جوشانده و بعد از خنک شدن، آن را به آرامی به داخل رادیاتور یا منبع انبساط خودرو منتقل کرد.

دلیل رسوب رادیاتور خودرو چیست؟

مهم ترین دلیل برای ایجاد رسوبات در داخل رادیاتور، استفاده از آب لوله کشی به جای آب رادیاتور می باشد که به مرور زمان املاح معدنی آب دربین شبکه های داخلی رادیاتور رسوب کرده و ته نشین می شود و مسیرعبورآب را مسدود می کند.

تاثیر رسوب رادیاتور خودرو بر عملکرد قطعات

رسوبات بر روی درب رادیاتور و حتی ترموستات تاثیر منفی دارند و عملکرد این قطعات را مختل می کنند. در وضعیت بحرانی باعث می شود کانال های داخلی سیلندر و سر سیلندر مسدود شده و باعث سوختگی واشر سر سیلندر شود. رسوبات و جرم‌های داخل رادیات مانع از گردش درست سیالات داخل آن شده و در نتیجه موتور به خوبی خنک نمی‌شود. گرم شدن موتور نیز منجر به بروز مشکلاتی نظیر یاتاقان زدن و قفل کردن قطعات داخلی خواهد شد. بدیهی است بروز این مشکلات هزینه‌های سنگینی روی دست رانندگان باقی می‌گذارد.

رسوب رادیاتور خودرو

رسوب زدایی رادیاتور چه اهمیتی برای خودرو دارد؟

رادیاتور به عنوان اصلی‌ترین سیستم خنک کننده خودرو وظیفه کاهش دمای موتور را برعهده دارد. اگر این سیستم وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، موتور سرد نشده و در مدت زمان کوتاهی شاهد آسیب‌های جدی آن خواهیم بود. بنابراین توجه به وضعیت رادیاتور و عملکرد آن بسیار مهم بوده و باید همواره آن را تمیز و سالم نگه داشت. یکی از رایج‌ترین مشکلات در رادیاتور خودرو ها، رسوب شبکه‌های آن و مسیر حرکت آب می‌باشد. اینجاست که اهمیت رسوب زدایی آن نمود پیدا می‌کند. این مشکل به ویژه در شهرهایی که سختی آب آن‌ها بالاست بیشتر از دیگر شهرها مشاهده می‌شود.

علائم رسوب رادیاتور خودرو

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، باید اقدام به رسوب زدایی رادیاتور ماشین نمایید:

  • گرمای بیش از حد موتور خودرو
  • نشت مایع خنک کننده از زیر خودرو دیگر دلیل نیاز به شستشوی شبکه رادیاتور می‌باشد.
  • سرو صدای کوبنده در خودرو

در آخر

بهترین روش برای رسوب زدایی رادیاتور کمک گرفتن از تعمیرکار ماهر است. زیرا رانندگان عادی ممکن است نتوانند به خوبی رسوبات را تمیز کنند. در نتیجه باقی مانده بخشی از آن درون رادیاتور مشکلاتی نظیر بسته شده مسیر حرکت آب را به دنبال خواهد داشت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۱]