علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

علت سوختن واشر سرسیلندر

علت سوختن واشر سرسیلندر را می دانید؟  یا علائم آن را می شناسید ؟ در این مقاله می خواهیم به ببرسی این موضوع بپردازیم.

 

واشر سر سیلندر چیست و چه کاربردی دارد؟

این قطعه در واقع وظیفه‌ کمپرس کردن موتور و عایق‌بندی آن را برعهده دارد. به‌نحوی که با درزگیری دقیق سیلندرها مانع از خروج سوخت و گاز از سیلندر و نفوذ آب و روغن به داخل آن می‌شود. واشر بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار می‌گیرد و محفظه‌ احتراق را به فضایی مختص سوخت و گاز تبدیل می‌کند. عملکرد صحیح و بی‌نقص واشر به تراکم کامل و به‌موقع سوخت و هوا درون محفظه‌ احتراق کمک می‌کند و منجر به انفجار بهینه‌ آن‌ها می‌شود. همچنین با جلوگیری از خروج فشار ناشی از انفجار حرکت پیستون به‌سمت پایین سیلندر را راحت‌تر می‌سازد.

انواع واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندرها بر اساس جنس مورد استفاده به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • فولاد چند لایه
  • مس
  • کامپوزیت
  • الاستومریک

علت هایی که باعث می شود واشر سرسیلندر بسوزد؟!

علت سوختن واشر سرسیلندر را در ادامه به طور کامل برای شما لیست کرده ایم:

  • کم بودن آب رادیاتور
  • مسدود بودن لوله‌ها و مجاری آب
  • خراب بودن پروانه
  • وجود رسوبات در سیستم خنک‌کننده
  • گرمای بیش از حد هوا
  • سبک رانندگی نامناسب
  • خرابی ترموستات
  • خرابی واترپمپ

علت سوختن واشر سرسیلندر

از کجا بفهمیم واشر سر سیلندر سوخته است؟

  • وجود نشتی از زیر منیفولد
  • خروج دود سفید از لوله اگزوز
  • مشاهده حباب در رادیاتور
  • دما بیش از حد موتور
  • جوش آوردن موتور
  • تغییر رنگ روغن به سفید شیری
  • خروج دود آبی از لوله اگزوز
  • مشاهده روغن و آب روی موتور (به دلیل نشتی)
  • دیر روشن شدن خودرو و یا سرد شدن دیر موتور خوردو بعد از خاموش شدن
  • لرزیدن موتور خودرو
  • شنیدن صدای شرشر در قسمت داشبورد
  • ورود روغن به فضای رادیاتور

یک واشر سیلندر بی نقص چگونه کار می کند؟

۱. تراکم‌پذیری

واشر وظیفه‌ پرکردن تمام منافذ و ناصافی‌های بلوک و سرسیلندر را برعهده دارد تا این دو قطعه را کاملا نفوذناپذیر سازد. خصوصیت تراکم‌پذیری واشر سرسیلندر با پیچ کردن سرسیلندر و بلوک به هم کامل می‌شود. واشرهای مسی از این خصوصیت بهتر از باقی انواع این قطعه برخوردار است اما قیمت تمام‌شده‌ آن نیز بالاست.

۲. ضریب حرارتی بالا

واشر به علت مجاورتش با محفظه ی احتراق موتور باید مقاومت بسیار بالایی در برابر احتراق و گرمای بسیار زیاد موتور از خود نشان دهد. بالا بودن ضریب انتقال حرارت آن نیز از ویژگی‌های مهمش محسوب می‌شود. پس واشر سر سیلندر خوب باید ضریب حرارتی بالایی داشته باشد.

۳.مقاومت در برابر فشار

واشر سرسیلندر باید مقاومت بسیاری زیادی در برابر فشار های متعدد داشته باشد چون به علت مکانی که قرار گرفته است ممکن است به علت منبسط و منقبض شدن قطعات مختلف خودرو فشار هایی به آن وارد شود. پس باید فشار را تحمل کند.

چرا واشر سر سیلندر نیم سوز می شود؟

  • بد کار کردن فن
  • خراب بودن واتر پمپ
  • کم بودن آب رادیاتور
  • عملکرد ناصحیح ترموستات
  • داغ شدن موتور خودرو
  • عملکرد ناصحیح موتور
  • استفاده نکردن از ضدیخ در تابستان
  • نشتی آب از موتور
  • مستهلک بودن واشر سر سیلندر
  • نصب نامناسب
  • جنس و کیفیت نامرغوب واشر سر سیلندر
  • پیچیدگی شلنگ ورودی و خروجی رادیاتور

از کجا بفهمیم واشر سر سیلندر نیم سوز شده است؟

  • افت قدرت و شتاب موتور
  • آب- روغن قاطی کردن خودرو
  • دیر روشن شدن خودرو و بد کارکردن موتور
  • کم شدن آب رادیاتور
  • وجود روغن داخل مخزن رادیاتور
  • خروج آب و دود سفید از اگزوز
  • گرم شدن غیر طبیعی موتور
  • ورود کمپرس در داخل رادیاتور
  • متورم شدن شلنگ‌های متصل به رادیاتور

چه زمان واشر سر سیلندر را تعویض کنیم ؟

مسلما به طور قطع نمی توان گفت چه مدت طول می کشد تا این قطعه را تعویض کرد چون به نوع کار کردن خودرو و موتور خودرو بستگی دارد. همچنین این قطعه دائما در برابر فشار و حرارت می باشد و دارای حساسیت بسیار بالایی می باشد و جزو قطعات مهم خودرو محسوب می شود باید حتما آن را به طور مرتب چک کرد و به تعویض کردن آن اقدام کرد. با مشاهده نشانه هایی که در بالا به شما گفته شد می توانید سریعا متوجه شوید که این قطه سوخته و یا نیم سوز شده است.

علت سوختن واشر سرسیلندر

 آیا می‌توانیم خودمان نسبت به تعویض واشر سرسیلندر اقدام کنیم ؟

به طور حتم خیر. تعویض این قطعه یک کار کاملا تخصصی می‌باشد و نیاز به یک فرد ماهر و متخصص دارد. فرایند نصب آن برای یک فرد معمولی کاری زمان بر است که در نهایت احنمال نصب نادرست و خطا در آن بالا می‌باشد. برای تعویض واشر سر سیلندر حتما از یک مکانیک درخواست داشته باشید.هزینه تعمیر واشر سر سیلندر در هر خودرویی متفاوت می‌باشد. در واقع خود قطعه دارای قیمت بالایی نمی باشد اجرت این کار بالا می‌باشد. چرا که جداسازی و مونتاژ دوباره قطعات نیاز به تخصص و زمان دارد. به طبع خودروهایی ایرانی چون پراید، سمند، پژو دارای اجرت کمتری نسبت به خودروهای خارجی هستند. پس بهتر است به یک متخصص حرفه ای مراجعه کنید .

 

در این مقاله سعی کردیم تمامی اطلاعاتی که لازم در مورد این قطعه از خودرو را بدانید یک جا جمع کنیم و علت سوختن واشر سرسیلندر را برای شما کامل بگوییم. در واقع  این مقاله به حدی کامل است که هر سوالی که در مورد این قطعه برای شما پیش آید در این مقاله می توانید به پاسخ آن برسید. امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خودرو و قطعات آن می توانید به سایر مقالات سایت امداد خودرو ارومیه مراجعه کنید.

اگر می خواهید هر روز مطالب مفید در مورد خودرو و قطعات ان کسب کنید. می توانید در ایسنتاگرام ما را دنبال کنید.

لینک صفحه اینستاگرام امداد خودرو ارومیه