چیکار کنم تا موقع رانندگی خوابم نگیره؟

چیکار کنم تا موقع رانندگی خوابم نگیره؟هشیاری در رانندگی،چیزی حیاتی است خواب یکی ازعواملی است که مانع آن می شود در این مقاله به راه های مقابله با آن می پردازیم:

 

دلایل بروز خواب‌آلودگی هنگام رانندگی

اغلب تصادفات درنتیجه خواب‌آلودگی در بازه زمانی انتهای شب تا انتهای صبح رخ می‌دهد؛ یعنی درست در پیک ساعت بیولوژیکی بدن که در آن به خواب می‌رود. البته برای برخی از افراد که عادت به خواب میانه روز دارند، این حالت در اواسط بعد از ظهر تشدید می‌شود. جالب‌تر آنکه برخلاف تصادف‌های حادثه‌ساز در اتوبان‌ها به دلیل سرعت زیاد، تصادف‌های ناشی از خواب‌آلودگی اغلب با سرعت پایین رخ می‌دهند.

عدم درمان اختلالات خواب

اگر راننده به هر دلیل نتواند قبل از نشستن پشت فرمان خواب کافی داشته باشد، ورود به مرحله خواب در زمان‌های گفته‌شده برای او اجتناب‌ناپذیر است. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای این پدیده اختلالات مربوط به خواب است.

 

سبک زندگی و کار

بسیاری از افراد علاقه دارند تا شب‌ها را بیدار بمانند. این پروسه شاید در ادامه تبدیل به یک عادت شود و اثرات منفی آن چندان بروز نکند ولی در یک موقعیت آرامش‌بخش مانند حرکت شبانه پشت فرمان در دمایی متعادل، شاید واکنش بدن ناگهان دگرگون شود.

 

عوارض دارویی

گاهی افرادی از نظر بدن و روان کاملاً سالم بوده‌اند و ساعت خواب آنها نیز تحت تأثیر هیچ‌گونه مداخلاتی نبوده ولی با این حال به دلیل مصرف داروهای خاص دچار حالت شدید خواب‌آلودگی می‌شوند. اگر دارویی مصرف می‌کند که در لیست عوارض آن کاهش هوشیاری ذکر شده، حتماً لازم است تا زمان رانندگی خودرو را مدیریت کنید.

تکنیک‌های مقابله با خواب‌آلودگی پشت فرمان

تنقلات بخورید

خوردن و آشامیدن یکی از دلایل کاهش تمرکز راننده روی جاده است ولی یک مشت تخمه و چند عدد پفک پیشنهاد خوبی است

چیزی بنوشید

اگر دسترس به آب پرتغال داشته باشید واقعاً خبر خوبی است. چراکه ویتامین C باعث افزایش انرژی می‌شود. در غیر اینصورت سعی کنید مایعات مصرف کنید. ولی توصیه اکید این است که از مصرف نوشیدنی‌های قندی خودداری کنید. دست‌کم آب بنوشید.

با این شرایط آهنگ گوش کنید

یک موزیک آرامش‌بخش حتی افرادی که خواب کافی داشته‌اند را نیز به حالت خلسه می‌برد. از روش گوش کردن به یک موزیک پرانرژی با صدای بلند غافل نشوید.

آدامس بجوید

یک تکه آدامس می‌تواند آرامش نسبی ذهنی شما را بر هم بزند و نگذارد که خواب‌آلودگی از چیزی که هست شدیدتر شود.

قهوه راه‌حل خوب ولی موقت

کافئین موجود در قهوه می‌تواند برای دقایقی معجزه‌آسا باشد. با این حال فراموش نکنید که این یک راه‌حل موقت و گذرا است.

سعی کنید تنها به جاده نزنید

رانندگی کردن در حالی که یک یا چند نفر دیگر نیز درون خودرو هستند فارغ از لذت مضاعف از سفر، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از خواب‌آلودگی است. فارغ از اینها، در صورتی که دیگر نتوانستید با خواب مقابله کنید می‌توانید جای خود را به یک راننده دیگر بدهید.

 

امدادخودرو ارومیه